Avrupa Ülkelerinde
Okul Öncesi Robotik ve Kodlama Yaklaşımları
Kearney (2015)’nin raporuna göre, Avrupa ülkelerinin STEM
eğitimine verdiği önem ve yapılan uygulamalar aşağıda açıklanmaktadır:
Norveç, STEM eğitimini
öncelik alanlarının içine almıştır. 2002’den itibaren “STEM of course” adıyla
bir strateji planı hazırlamıştır. Bu planın dört temel hedefi vardır. 1. STEM
eğitiminde, öğrencilerin yeteneklerini arttırmak ve STEM konularını yenilemek,
daha iyi öğrenme ve motivasyonu arttırmak,2. Matematik eğitiminde düşük
düzeydeki öğrenci ve gençlerin sayısını azaltmak,3. STEM becerileri yüksek
düzeyde olan öğrenci ve gençlerin sayısını arttırmak,4. Okul öncesinden
ortaöğretim düzeyine kadar, tüm öğretmenlerin STEM öğretim becerilerini
arttırmak.Bu stratejilerin gerçekleştirilebilmesi için yapılan eylemler;
anaokulu, ilkokul ve ortaokul öğrencileri için oluşturulan çerçeve planın, STEM
konularına ve görevlerine göre yenilenmesi, Matematik konularının tekrar değerlendirilmesi
ve sadeleştirilmesi ve eğitim-öğretimde yapılan ders etkinliklerinin
iyileştirilmesidir
Hollanda’nın belirli
bir STEM stratejik planı vardır. 2004-2010 yılları için yapılan plana göre
gelecekte yenilik sağlayabilecek çalışanların yeteneklerinin arttırılması için
bilim ve teknoloji eğitiminde değişiklik yapılması amaçlanmıştır. Hollanda’da
hazırlanan eylem planında, ülkede az olan bilim adamı ve mühendislerin
arttırılması ve bu işlere yönelik ilginin arttırılması hedeflenmektedir
Fransa, 2011 yılında
bir strateji planı hazırlamıştır. Bu planın amacı ortaokul düzeyindeki öğretim
programlarında bilim ve teknoloji alanlarını daha iyi dâhil etmektir. Bunun
yanı sıra STEM eğitimiyle disiplinler arası ve çok taraflı disiplinler içeren
projeler hazırlanırken öğrencilerin ilgilerinin arttırılması da amaçlar içinde
yer alır. Fransa Millî Eğitim Bakanlığı’nın yaptığı eylem programında, ortaokul
düzeyinde fen bilimleri projelerinin, deney malzemeleri kullanımıyla ilgili
öğretmen eğitimlerinin, yarışmalar ve fuarlarla geliştirilmesi amaçlanmıştır.
Buna ek olarak ilkokul ve ortaokul seviyeleri için yeni öğretim programı
hazırlanmıştır.
Malta, 2011
yılında bir stratejik plan yayımlamıştır. Üç eğitim sektöründen (devlet
üniversitesi, özel üniversiteler ve kilisenin himayesindeki üniversiteler)
oluşan bir çalışma grubu kurmuştur. Ortaokul fen bilimleri öğretim
programlarını yenileyen Malta, bu öğretim programında düşük seviye sınıflarında
olan bilime yönelik öğrenciler tespit edilerek, öğrencinin daha yüksek seviyeye
geçmesi teklif edilebilmektedir. Yetenekli öğrenciler istedikleri bilim dalını
kendileri seçebileceklerdir. Bu planın hedefleri şunlardır.1. Farklı bilim
programlarının ve araştırmalarının incelenmesi,2. Fen bilimleri eğitiminde
pedagojik süreçlerin değiştirilmesi,3. Öğretim programlarında öğrenme
çıktılarına odaklanılmasıdır.Ayrıca TIMSS ve PISA sınav sonuçları da strateji
planının içinde yer almaktadır.
Hırvatistan,
2014’te eğitim, bilim ve teknoloji alanlarında yeni bir strateji belirlemiştir.
Bu stratejinin amacı, eğitim ve teknolojiyle ilgili gelişmeleri bütün toplumun
bireylerinin eşit şekilde incelemesi ve takip edebilmesidir. Hayat boyu öğrenme
kavramını temel almıştır. Bu strateji yeni olanaklar yaratma, endüstriyel
liderlik ve yeniliklerin yanı sıra kaliteli eğitim, bilimde iş, yaratıcılık ve
sosyoekonomik başarıya katkı sağlaması da amaçlanmıştır. Bu stratejinin STEM’i
ilgi çekici hale getirerek rekabeti arttıracağı amaçlanmıştır. STEM’in
ekonomiye katkısının çok önemli olduğu ve yeni programlarla ekonomik katkı
sağlayacağı düşünülmekte ve öngörülmektedir.
Litvanya, sadece
STEM’e odaklanmak yerine STEAM’i içine alan bir strateji ortaya koymuştur.
2015-2020 yıllarında gerçekleştirilmesi planlanan eylem planı, iş, endüstri,
araştırma ve eğitim uzmanlarının işbirliğini içermektedir. Bu planda Fen
bilimleri, Teknoloji, yaratıcı aktiviteler ve Matematik alanlarındaki eğitim
süreçlerine sistematik bir eğitim yaklaşımı sağlamaktadır. Planın amaçlarından
biri öğrencilerin STEAM alanına ilgilerinin çekilebilmesi için yaratıcı ve
yenilik içeren çalışmaların yapılmasıdır. Planın hedeflerinde öğretim
programlarını modernleştirmek, öğrenci başarısını arttırmak, STEAM konusunda
öğretmenlerin yeterliliklerini attırmak ve son olarak da STEAM’in
popülaritesini toplumda artırılması yer almaktadır.
İngiltere, 2002
yılında Bilim, Teknoloji, Mühendislik ve Matematik becerilerinin bireylere
sağladıklarını incelemek amacıyla 2004-2014 yıllarını kapsayan bir rapor
yayımlamıştır. Bu raporda STEM eğitimine yaklaşım da incelenmiştir.
İngiltere’de 1999-2011 yıllarında ilkokul ve ortaokul programlarının
geliştirilmesi amacıyla ulusal bir strateji geliştirilmiştir. Bu programlar
seçilirken bilim seviyesi orta düzeyde olan programların geliştirilmesi
stratejiye dâhil edilmiştir. Bu stratejinin sonunda, okul odaklı kendi kendini
geliştirme eğitim sistemini uygulayan okulların STEM eğitiminde daha iyi bir
konumda oldukları gözlenmiştir.
İskoçya,2003’de
bir rapor hazırlayarak bilimin eğitim sistemindeki önemini ve gerekli olan
değişiklikleri yayımlamıştır. Rapora göre öğretim programları öğretmen merkezli
ve konu odaklı ol-mak yerine yenilikçiliği, sorgulama ve araştırma becerilerini
geliştirici ders etkinlikleri ve öğrenmeye istekli öğrenciler yetiştirecek
şekilde yeniden düzenlenmelidir. Rapor ilkokullarda, bilim insanı eksikliği,
teknik destek eksikliği ve bilimsel altyapı eksikliğini belirtmektedir. Raporda
yer alan öneriler arasında; ilkokullarda bil-ime teşvik edici etkinlikler
yapılmalı, öğretmen ve teknik destek eksikliği giderilmeli ve mesleki
gelişimlere destek olunmalıdır
İrlanda, 2010
yılı Ağustos ayında yayınladığı raporda STEM becerilerine yoğunlaşmıştır. Rapor
4 ana başlıkta, 20 öneriden oluşmaktadır. Birinci ana başlığı iş dünyasının
STEM eğitimini geliştirmek için önderlik etmesi gerektiğini vurgulamaktadır.
İkincisi, STEM eğitiminin önündeki kısıtlamalar azaltılması ya da ortadan
kaldırılmasıdır. Bir diğer başlık, STEM eğitiminde esnekliğin arttırılması ve
son olarak hükûmetin STEM eğitimi çalışmalarına destek olmasıdır.
İsrail, STEM
eğitimine ulusal öncelik vermektedir. İsrail eğitimde, yüksek teknolojilerin
geliştirilmesine ve mesleki eğitimlerde STEM eğitiminin önemine odaklanmaktadır.
STEM ile ilgili yapılan reformlarda öğretmenler, sendikalar ve Eğitim
Bakanlığının işbirliği içerisinde olması, toplumun STEM eğitimi için
etkinliklerin artırılması, araştırmaların yapılması ve eğitim sisteminin
gelişmesi amaçlanmaktadır.
Bulgaristan için
öncelik olarak belirlenmektedir. Fakat tek bir strateji yerine çeşitli
stratejiler oluşturulmuştur. 2013-2014 yıllarında yapılan birkaç strateji,
hükümet tarafından eğitim, araştırma, teknolojik gelişim ve inovasyonun
gelişimine destek vermiş ve ülkenin dinamizmi ve ekonomik büyümesine hizmet
etmiştir. Stratejilerin her biri farklı özellikte STEM eğitimi için göz önünde
bulundurulmuştur. Bu stratejilerin ülkenin eğitim sorunlarının çözümüne katkı
sağlayacağı düşünülmüştür
İsviçre, 2015
strateji planında genel eğitim amaçlarını ve İsviçre eğitim sistemi için
yapılan politik eylemlerin sonuçlarını belirtmiştir. 2015 Strateji Planı’nda
STEM çalışmaları ve kariyer basamaklarının güçlendirilerek bütün eğitim
düzeylerine adapte edilmesi gerektiği belirtilmektedir. STEM eğitimi
girişimleri için bölgeler arasında koordinasyonun ve etkinliklerin arttırılması
amaçlanmaktadır. İsviçre’deki bölgeler kendi STEM eğitim stratejilerini
oluşturmuş durumdadır ve kendi önceliklerini belirlemektedir.
Çek Cumhuriyeti’nin
STEM eğitimini hedefleyen ulusal bir stratejisi bulunmamaktadır. Bunun yerine
genel bir stratejik doküman hazırlanmıştır. Bu dokümanda Çek Cumhuriyeti’nin
genel eğitim politikasına odaklanılmıştır. STEM odaklı yapılan incelemelerde
eğitimde temel teknolojik becerileri, Matematik ve Fen bilimleri okuryazarlığı
ve Bilişim Teknolojileri eğitimi vb. gibi konular ele alınmıştır. Çalışmaların
amacı toplumun ilgisini teknik eğitime ve sistemik değişikliklere çekmek,
deneyimleri paylaşmak ve işbirliğini arttırmaktır.
Estonya, STEM
eğitimini, 2014-2020 yılında hayat boyu öğrenme stratejisinin önemli bir
bileşeni olarak tanımlamaktadır. Stratejik plan, temel becerilere, çapraz
becerilere, genel yeteneğe odaklanmaktadır ve başarıya ulaşmak için öğretim
programlarındaki değişiklikleri desteklemektedir. Hayat Boyu Öğrenme Stratejisi
STEM eğitimiyle birbirine bağlıdır ve STEM eğitimi temel becerileri yüksek olan
bireyleri, dijital araç kullanımının öğrenci başarısına etkisini ve araştırma
okulları olarak tanımlanan dijital destekli okulları kapsar.
Yunanistan, STEM
eğitimini uygulayan ülkeler arasındadır. Yeni bir çerçeve programıyla Yunan
eğitim sisteminin güncellenmesi, kalitenin arttırılması, STEM eğitimi
eylemlerinin planlanması, okullarda fen derslerinin deney yapılarak işlenmesi
gerektiği gibi konular ele alınmıştır
İspanya, STEM
eğitimi stratejilerine çok fazla yer vermese de STEM eğitiminin önemini ve
gerekliliğini LOMCE denilen eğitim kalitesini kapsayan kanunda belirtmiştir. Bu
kanun Fen bilimleri öğretme becerilerinin arttırılması, öğrencilerin Matematik
ve Fen bilimlerindeki düşük PISA sınav sonuçlarının iyi düzeye getirilmesi için
yapılacak çalışmaları kapsamaktadır
Finlandiya’nın
eğitim sistemi STEM eğitimi açısından en geniş ulusal plana sahiptir. 2014
yılında yayımlanan planda, çocuk ve gençlerin STEM eğitimi ve kariyerlerine
ilgi ve yeteneklerini arttırmak için çalışma grupları oluşturulması
desteklenmektedir. Bu grupların kültür ve eğitim lideri olarak görev yapması
hedeflenmektedir. Buna ek olarak enstitülerin, üniversitelerin ve diğer
organizasyonların kendilerine ait STEM eğitimi stratejileri bulunmaktadır
Romanya, STEM
eğitimine ulusal eğitim stratejisinde yer vermiştir. Bu stratejide ekonominin
ve endüstrinin gelişimi için STEM eğitiminin önemi vurgulanmaktadır.
Letonya, STEM
eğitimi için bir stratejik plana sahiptir. Planın amaçlarından biri,
öğrencilerin Matematik ve Fen bilimlerindeki yeterliliklerini artırmaktır. Bu
hedefe ulaşmak için ilkokul ve ortaokul öğretim programlarında konuların öğretimi
için geliştirilecek etkinliklerde, araştırma ve sorgulamaya dayalı öğrenme,
yaratıcılık becerilerinin geliştirilmesi için dijital öğrenme araçlarının
kullanılması hedeflenmektedir.
Polonya Millî
Eğitim Bakanlığı son iki yılda STEM eğitimine öncelik vermiştir. İlk olarak
2014-2015 eğitim öğretim döneminin başında ortaokul eğitiminin kalitesinin
yükseltilmesi için öğretim programlarını yenilemiş ve Matematik becerileri
üzerine odaklanmıştır. Bu sayede 2015/2016 dönemi sonunda Matematik ve Fen
bilimleri eğitimi alanlarında ilerlemeler kaydedilmiştir.
İtalya’nın STEM
eğitiminin öneminin farkında olmasına rağmen STEM eğitimine ait belli bir
stratejisi olmadığı söylenebilir.
0 comments:
Yorum Gönder