Ülkelerin Kodlama Stratejileri





Ülkelerin Okul Öncesine Yönelik Robotik Kodlama Eğitimi Stratejileri

1.)Avustralya

Avustralya’nın henüz bir yapay zekâ stratejisi bulunmamaktadır. Fakat 2018–2019 Avustralya bütçesinde, hükümet Avustralya’da yapay zekânın gelişimini desteklemek için dört yıl için, 29,9 milyon Avustralya doları yatırım yaptığını açıkladı. Hükümet, yapay zekânın gelişimini desteklemek için bir Teknoloji Yol Haritası, bir Standartlar Çerçevesi ve ulusal bir Yapay Zekâ Etik Çerçevesi oluşturacaktır. Bu yatırım aynı zamanda, Avustralya’da yapay zekâ yeteneğinin artırılması için Araştırma Merkezi ve İşbirliği projelerini, doktora burslarını ve diğer girişimleri destekleyecektir. Buna ek olarak, 2017 yılında yayınlanan inovasyon yol haritası olan Avustralya 2030: İnovasyonla Refah, dokümanında, hükümetin önümüzdeki Dijital Ekonomi Stratejisinde yapay zekâya öncelik vereceği duyuruldu. Bu raporun 2018'in ikinci yarısında yayınlanması bekleniyor.

2.)Kanada

Kanada, ulusal yapay zekâ stratejisini yayımlayan ilk ülke olmuştur. 2017 federal bütçesinde ayrıntılı olarak ele alınan Pan-Kanada Yapay Zeka Stratejisi, yapay zeka araştırmalarına ve bu alanda çalışan araştırmacıların becerilerinin geliştirilmesine yatırım yapmak için 5 yıllık ve 125 milyon Kanada doları bütçesi olan bir plandır. Stratejinin dört hedefi vardır: (1) Yapay zekâ araştırmacılarının ve mezunlarının sayısını artırmak, (2) Üç bilimsel mükemmelliyet kümesini oluşturmak, (3) Yapay zekânın ekonomik, etik, politik ve yasal sonuçları hakkında düşünce liderliği geliştirmek ve (4) Yapay zekâ konusunda ulusal araştırma topluluğunu desteklemek. Kanada İleri Araştırma Enstitüsü’nün (CIFAR) öncülüğünde yürütülen bu strateji eylem planı, Kanada Hükümeti ve üç yeni yapay zekâ enstitüsü (Edmonton’daki Alberta Makine Zekâ Enstitüsü (AMII), Toronto’daki Vektör Enstitüsü ve Montreal’deki MILA) ile de yakın ilişkiler içerisindedir.

Kanada’nın yapay zekâ stratejisi diğer ülke stratejilerinden farklıdır çünkü öncelikle bir araştırma ve yetenekler yetiştirme stratejisidir. Bu girişimler ; yeni yapay zekâ enstitüleri, yapay zekâ ile ilgili Kanada İleri Araştırma Enstitüsü’nde (CIFAR) yeni başkanlıkların oluşturulması ve ulusal yapay zekâ programı dâhil olmak üzere hepsi yapay zekâ araştırmasında ve eğitiminde Kanada’nın uluslararası profilini geliştirmeye yöneliktir. CIFAR Yapay Zekâ & Toplum Programı, yapay zekâ politikasını ve etik sonuçlarını inceler, ancak genel strateji, stratejik sektörlere yapılan yatırımlar, veri ve gizlilik veya beceri geliştirme gibi diğer stratejilerde bulunan politikaları içermez. Bu, Kanada hükümetinin bu politikaları yürütmediği veya uygulamadığı anlamına gelmez, ancak Pan-Kanada Yapay Zekâ Stratejisi’nin bir parçası değildir.

Çin

Çin, yapay zekâ teorileri, teknolojileri ve uygulamalarında dünyaya öncülük etme hedefini, Yeni Nesil Yapay Zekâ Geliştirme Planı olan Temmuz 2017 planında açıkladı. Plan, Ar-Ge, sanayileşme, yetenek geliştirme, eğitim ve beceri edinimi, standart belirleme ve düzenlemeler, etik normlar ve güvenlik için girişimler ve hedefler ile tüm ulusal yapay zekâ stratejilerinin en kapsamlı olanıdır. Üç adımlı bir plandır: Birincisi, Çin’in yapay endüstrisini 2020 yılına kadar rakipleriyle aynı hizaya getirmek; İkincisi, bazı yapay alanlarında 2025 yılına kadar “dünya lideri” olabilmek ve Üçüncüsü, 2030 yılında yapay zekâ inovasyonu için “ana” merkez haline gelmektir. 2030'a gelindiğinde, hükümet, 1 trilyon yuan değerinde bir yapay zekâ endüstrisi ve ilgili sektörlerle beraber ise değeri 10 trilyon yuanı bulan bir endüstri hedefliyor. Plan, aynı zamanda hükümetin yapay zekâ konusunda çalışan dünyanın en iyi yeteneklerini kendi ülkesinde istihdam edebilme, yerli yapay zekâ işgücünün eğitimini güçlendirmeyi ve yapay zekânın geliştirilmesini teşvik eden yasalar, yönetmelikler ve etik normlarda öncülük yaparak dünyaya bu alanda yön verme ve dünyayı yönetme isteğini net bir şekilde ortaya koymaktadır. İkincisi, yapay zekânın küresel yönetişimine dâhil olma ve onu yönetme arzusunu da içermektedir.

Yeni Nesil Planın yayınlanmasından bu yana, hükümet Yeni Nesil Yapay Zekâ Sektörünün Gelişimini Desteklemek için Üç Yıllık Eylem Planını yayınladı. Bu plan, Çin’in yapay zekâ endüstrisini 2020 yılına kadar rakipleriyle uyumlu hale getirmek için Gelecek Nesil planının ilk adımı üzerine inşa edilmiştir. Özellikle, dört ana görevi yerine getirmektedir: (1) Araçlar, servis robotları gibi akıllı ve ağ bağlantılı ürünler geliştirmeye odaklanmak ve tanımlama sistemleri, (2) Akıllı sensörler ve sinirsel(nöral) ağı çipleri de dâhil olmak üzere yapay zekânın destek sistemini vurgulamak, (3) Akıllı üretimin gelişimini teşvik etmek ve (4) Sanayi eğitimi kaynaklarına, standart testlere ve siber güvenliğe yatırım yaparak yapay zekânın gelişimi için uygun ortamı geliştirmek. Buna ek olarak, hükümet ayrıca, yapay zekânın belirli alanlarında araştırma ve endüstriyel liderlik geliştirmek için ulusal teknoloji şirketleriyle ortaklık kurmuştur ve Pekin’de yapay zeka araştırmaları için 2.1 milyar dolarlık bir maliyeti olan yapay zekâ teknoloji parkı inşa edecektir.

Danimarka

Danimarka’nın Danimarka Dijital Büyüme Stratejisi, Ocak 2018’de yayınlandı ve bu strateji Danimarka’yı dijital devrimde bir lider haline getirmeyi ve bütün Danimarka halkı için büyüme ve zenginlik yaratmayı amaçlamaktadır. Sadece yapay zekâdaki ilerlemelere odaklanmak yerine, strateji; yapay zekâya, büyük veriye ve nesnelerin internetine de odaklanmaktadır. Stratejinin üç hedefi vardır: (1) Danimarka işletmelerinin dijital teknolojileri en iyi şekilde kullanmaları; (2) İşletmelerin dijital dönüşümü için en uygun koşulları yerine getirmeleri ve (3) Her Danimarka vatandaşının rekabet edebilmesi için gerekli dijital becerilere sahip olmasını sağlamaktır. Finansman başına 2018'de bir 75 milyonluk Danimarka kronu büyüklüğünde bir bütçe tahsis edilmiş olup 2025 yılına kadar her yıl 125 milyon Danimarka kronu ve strateji eylemlerinin daimi olarak uygulanabilmesi için ise 75 milyon Danimarka kronu ayrılmıştır.
Toplamda, rapor 38 yeni girişimi özetlemektedir. Başlıca bildiriler arasında, Danimarka Dijital Merkezi (dijital teknolojiler için bir kamu-özel kümelenmesi), Dijital — KOBİ: (Danimarka KOBİ’lerinin dijital dönüşümünü desteklemek için koordine edilmiş bir plan) ve Teknoloji Paktı’nın (dijital becerileri teşvik etmek için ülke çapında bir girişim) oluşturulması yer almaktadır. Hükümet, ayrıca devlet verilerini daha çok kamuya açacağını, düzenleyici (mevzuata ilişkin) kum havuzları (sandbox) denemesi yapacağını ve siber güvenliği güçlendirmek için girişimlerde bulunacağını açıklamıştır.

AB Komisyonu

AB Komisyonu, 2018 Nisan ayında, Yapay Zekâ İletişim’ini hayata geçirdi: AB’nin yapay zekâya olan yaklaşımını ortaya koyan 20 sayfalık bir dokümandır. AB Komisyonu: (1) AB’nin teknolojik ve endüstriyel kapasitesini ve kamu ve özel sektörün yapay zekâyı kavramasını artırmayı; (2) Avrupalıları yapay zekâ tarafından ortaya konan sosyo-ekonomik değişimlere hazırlamayı ve (3) Uygun bir etik ve yasal çerçevenin uygulandığından emin olunmasını amaçlamaktadır. Başlıca eylemler arasında; AB’nin yapay zekâ yatırımını 2017'de 500 milyon avrodan 2020 yılı sonuna kadar 1,5 milyar avroya çıkarmaya yönelik bir taahhüdü, Avrupa Yapay Zekâ İttifakı’nın (insanların katılabileceği) ve adalet, güvenlik ve şeffaflık gibi konuları ele alan yeni bir yapay zekâ etik seti oluşturulması bulunmaktadır. Yapay zekâ konusunda yeni bir Üst Düzey Grup, Avrupa Yapay Zekâ İttifakı için yürütme grubu olarak rol olacak ve üye devletlerin göz önünde bulundurması için taslak etik kurallarını hazırlayacaktır.

Komisyon, 2018 yılı sonuna kadar yapay zekâ konusunda koordine bir plan geliştirmek için üye ülkelerle birlikte çalışmaktadır. Gelecek planın hedefi ise; “AB ve ulusal düzeyde yatırımların etkisini en üst düzeye çıkarmak, sinerji ve işbirliğini AB çapında teşvik etmek, Yapay zeka konusundaki en iyi uygulamaları paylaşmak ve bir bütün olarak AB’nin küresel olarak rekabet edebilmesini sağlamak için geleceğe dönük yol haritasını tanımlamak” olacaktır.

Finlandiya

Finlandiya’nın Ekonomik İşler Bakanı Mika Lintilä, Mayıs 2017'de Finlandiya’nın yapay zekâ teknolojilerinin uygulanmasında dünyanın en iyi ülkelerinden biri haline gelip gelmediğini incelemek üzere bir yürütme grubu kurdu. Grup, final raporunu Nisan 2019'a kadar yayınlamayacak olsa da, hâlihazırda iki ara rapor yayımladı ve Finlandiya hükümeti grubun önerilerini hükümet politikasına dâhil etmeye başladı. Finlandiya’nın Yapay Zekâ Çağı’nın ilk raporu, Finlandiya’nın yapay zekâdaki güçlü ve zayıf yanlarını inceledi ve Finlandiya’yı yapay zekânın uygulanmasında küresel bir lider haline getirmek için sekiz tavsiyede bulundu. Temel girişim, Fin Yapay Zekâ Merkezi’nin oluşturulmasını (yapay zekâ araştırmaları, yetenek ve endüstri işbirliğini artırmak ve geliştirmek için Aalto ve Helsinki Üniversiteleri’nin ortak bir girişimi), bir yapay zekâ hızlandırıcı pilot programı ve yapay zekânın kamu hizmetine entegrasyonunu içermektedir. İkinci bir ara rapor, Yapay Zekâ Çağında Çalışmak, İş’in Geleceğinin dört yönü ile ilgili olarak 28 politika önerisi sunmaktadır: Büyüme ve İstihdam; İşgücü piyasası; Öğrenme ve Beceriler, ve Etik.

Fransa

Cumhurbaşkanı Emmanuel Macron, Paris’teki İnsanlık için Yapay Zekâ zirvesinin sonunda Fransa’nın yapay zekâ araştırmalarında, eğitiminde ve endüstrisinde küresel bir lider haline gelmesi için 1,5 milyar Avroluk Planı’nı açıkladı. Plan, Fransa’nın ünlü matematikçisi ve aynı zamanda Essonne Başkan Yardımcısı Cédric Villani ve “Villani Misyonu” nun diğer üyeleri tarafından hazırlanan ve hükümetin yapay zekâ konusunda dikkate alması gereken politikaları ve girişimleri anlatan Anlamlı Bir Yapay Zekâ İçin: Fransız ve Avrupalı Stratejisine Doğru raporundan fazlasıyla istifade etmiştir.

Plan, dört ana bileşenden oluşmaktadır. İlk olarak, Macron, Fransa’nın yapay zekâ ekosistemini güçlendirmek ve uluslararası yetenekleri çekmek için çeşitli girişimlerde bulunacağını açıkladı. Ulusal Yapay Zekâ Programı’nda en önemli ayrıntılardan bir tanesi, Fransa genelinde dört ya da beş yapay zekâ araştırma enstitüsünün oluşturulacağının duyurulmasıydı. İkincisi, Fransa, sağlık hizmetleri gibi yapay zekâ mükemmelliyet potansiyeline sahip olan sektörlerde, yapay zekânın benimsenmesini ve uygulanmasını sağlamak için açık bir veri politikası geliştirecektir. Üçüncüsü, hükümet yerli “Yapay Zekâ Şampiyonlarının” gelişimini desteklemek için düzenleyici ve finansal bir çerçeve oluşturacaktır. Son olarak, hükümet, yapay zekânın kullanımının ve geliştirilmesinin şeffaf, açıklanabilir ve ayrımcılık yapmamasını sağlamak için etik kurallarını geliştirecektir.
Toplamda, hükümet mevcut beş yıllık dönemin sonunda 1.5 milyar avro yatırım yapacaktır. Ayrıntıları henüz yayınlanmasa da 700 milyon avro araştırmaya, bu yıl 100 milyon avro yapay zekâ girişimlerine ve şirketlerine, Fransa Kamu Yatırım Bankası’ndan yıllık 70 milyon avro ve yapay zekâdaki sanayi projelerine 400 milyon dolarlık bir yatırım yapılacağını açıkladı. Villani, raporunda dört sektöre (sağlık, ulaşım, çevre ve savunma) odaklanılması gerektiğini belirtmesine rağmen Macron, sadece sağlık ve ulaşım sektörlerinde yapay zekânın potansiyelinden bahsetti.

Almanya

Almanya, ulusal yapay zekâ stratejisini 2018 sonbaharında yayınlamayı planlamaktadır. Şu anda stratejide ne olacağı net değildir, ancak 2018 koalisyon anlaşmasından, önemli bir girişimin Fransa ile ortak bir yapay zekâ araştırma merkezi olacağı bilinmektedir. Haziran 2018'de hükümet, Ağustos yaz tatilinden önce ulusal strateji için önemli noktaları içeren bir taslak yayınlamayı planladığını duyurdu. Hükümet ayrıca, yapay zekâ ve algoritmik karar vermenin toplumu nasıl etkileyeceğini araştırmak için yeni bir komisyon kurulacağını da duyurdu. Bu komisyon, 19 milletvekili ve 19 yapay zekâ uzmanından oluşacak ve 2020 yılına kadar bir tavsiye raporu geliştirmekle yükümlü olacaktır. (benzeri bir komisyon daha önce otonom araçların etiği hakkında bir rapor yayınlamıştır).
Almanya, henüz resmi bir stratejiye sahip olmamasına rağmen, fiilen uygulanan bir takım politikaları ve girişimleri bulunmaktadır. 

Öncelikli olarak, hükümet, akademi ve endüstri aktörleri ile ortak olarak, yapay zeka teknolojilerini Almanya’nın ihracat sektörlerine entegre etmeye odaklanmaktadır. Amiral gemisi Endüstri 4.0 programı olmuştur, ancak son zamanlarda stratejik hedef, yapay zeka teknolojili akıllı servislere doğru kaymıştır. Alman Yapay Zekâ Araştırma Merkezi (DFKI), bu işte önemli bir aktördür ve uygulamaya yönelik araştırmalar için finansman sağlamaktadır. Diğer ilgili kuruluşlar arasında, akademik işbirliğini teşvik eden ve Almanya’da çalışmak için bilimsel yetenekleri çeken Alexander von Humboldt Vakfı ve hükümete pratik öneriler geliştirmek için bilim, endüstri, politika ve sivil kuruluşlardan uzmanları bir araya getiren Plattform Lernende Systeme yer almaktadır.

Hindistan

Hindistan, yapay zekânın sadece ekonomik büyüme için değil, aynı zamanda sosyal içerme için de nasıl kullanabileceğine odaklanarak ulusal yapay zeka stratejisine benzersiz bir yaklaşım getirmiştir. NITI Aayog, raporu yazan hükümete bağlı düşünce kuruluşu, #HepimizİçinYapayZekâ yaklaşımı getirmektedir. Sonuç olarak strateji, (1) Hintlilere kaliteli iş bulma becerilerini geliştirmeyi ve güçlendirmeyi; (2) Ekonomik büyümeyi ve sosyal etkileri en üst seviyeye çıkarabilecek araştırma ve sektörlere yatırım yapmayı ve (3) gelişmekte olan dünyanın geri kalanı için Hint yapımı yapay zekâ sunmayı amaçlamaktadır.

NITI Aayog, bilimsel araştırmaya yatırım yapmak, yeni beceriler kazandırma ve eğitimleri teşvik etmek, yapay zekânın değer zinciri genelinde benimsenmesini hızlandırmak ve yapay zekâda etik, gizlilik ve güvenliği teşvik etmek için 30'un üzerinde politika önerisi sunmaktadır. Amiral gemisi girişimi, yapay zekadaki araştırmayı artırmak için iki aşamalı entegre bir stratejidir. İlk olarak, yeni Yapay Zekâ Mükemmelliyet Araştırma Merkezleri (COREs) temel araştırmaya odaklanacaktır. İkincisi, CORE’lar, toplumsal öneme sahip alanlarda yapay zekâ tabanlı uygulamalar oluşturmaya odaklanan Uluslararası Dönüşüm Merkezi (ICTAI) için teknoloji vericileri (besleyicileri) olarak hareket edecektir. Raporda, NITI Aayong, sağlık hizmetleri, tarım, eğitim, akıllı şehirleri ve akıllı hareketliliğini, yapay zekâyı uygulamaktan en fazla sosyal fayda sağlayacak öncelikli sektörler olarak tanımlamaktadır. Rapor ayrıca, her CORE ve ICTAI’da bir Etik Meclisi Konsorsiyumu oluşturulmasını, sektöre özel gizlilik, güvenlik ve etik kurallarını geliştirmeyi, pazar keşfini arttırmak ve veri toplamanın zaman ve maliyetini azaltmak için Ulusal Yapay Zekâ Pazar Alanı oluşturmayı ve ortalama olarak iş gücünün gerekli becerilere sahip olması için yapılması gereken girişim sayısına dair öneriler getirmektedir. Stratejik olarak, hükümet Hindistan’ı “Yapay Zekâ Garajı” olarak inşa etmek istiyor, yani eğer bir şirket Hindistan’da bir yapay zekâyı kullanabilirse, o zaman gelişmekte olan dünyanın geri kalanı için de uygulanabilir olacaktır.

İtalya

İtalya, Mart 2018'de yapay zekâ üzerine resmi bir rapor yayınladı. Araştırma ve geliştirme ya da özel sektörün kalkınmasına odaklanan diğer stratejilerin aksine, rapor, hükümetin, kamu yönetiminde yapay zekâ teknolojilerinin benimsenmesini nasıl kolaylaştırabileceğine odaklanmaktadır. Rapor, Yapay Zeka: Vatandaşların Hizmetinde, Dijital İtalya Ajansı için çalışan çalışma grubu tarafından oluşturuldu. Odak noktası göz önünde bulundurulduğunda, bu rapor, yapay zekânın devlet hizmetlerine entegrasyonunun zorluklarına önemli ölçüde zaman ayırmaktadır. Buna etik konusundaki kaygılar, yetenekli çalışanların kullanılabilirliği, verilerin rolü ve yasal çıkarımlar da dâhildir. Bu zorlukları hesaba katan rapor, hükümetin göz önünde bulundurması gereken bir dizi 10 önerisiyle sonuçlanmaktadır. Öneriler arasında, Ulusal Yetkinlik Merkezi ve yapay zekâ alanında çalışan bir Disiplinlerarası Merkezin oluşturulması, ayrıntılı verilerin toplanmasının desteklenmesi için ulusal bir platform ve yapay zekâ ile ilgili becerilerin kamu yönetimi aracılığıyla yayılmasına yönelik tedbirler yer almaktadır. İtalya’nın yeni hükümetinin bu tavsiye ve önerileri uygulayıp uygulamayacağı henüz belli değildir.

Temmuz 2018'de, İtalya’daki bir üniversite ve araştırma merkezi konsorsiyumu, yapay zekâ için yeni bir ulusal laboratuvar kurmak üzere birleşti. CINI-AIIS Laboratuvarı (Yapay Zekâ ve Akıllı Sistemler Laboratuarı), İtalya’nın yapay zekâdaki temel ve uygulamalı araştırmalarını güçlendirmeyi, araştırmadan girişimciliğe kadar teknoloji transferini teşvik ederek ülkenin bilgi ve iletişim sektörüne destek olmayı ve yapay zekânın kamu yönetiminde de benimsenmesini teşvik etmeyi amaçlamaktadır.

Japonya

Japonya, ulusal bir yapay zekâ stratejisi geliştiren ikinci ülkedir. Nisan 2016'da Geleceğe Yatırım için Kamu-Özel Diyaloğu sırasında Başbakan Abe’den alınan talimatlara dayanarak, “araştırma ve geliştirme hedefleri ve yapay zekânın sanayileşmesi için bir yol haritası” geliştirmek amacıyla Yapay Zekâ Teknolojisi Stratejik Konseyi kuruldu. 11 üyeye sahip olan konsey, Japonya’nın Bilim Tanıtma Topluluğu Başkanı, Tokyo Üniversitesi Başkanı ve Toyota Başkanı da dâhil olmak üzere akademi, endüstri ve hükümet temsilcilerinden oluşmaktadır.
Plan, Yapay Zekâ Teknolojisi Stratejisi, Mart 2017'de yayınlanmıştır. Strateji, yapay zekâyı bir hizmet olarak gören ve yapay zekânın gelişimini üç aşamada düzenleyen Sanayileşme Yol Haritası ile dikkat çekicidir: (1) Çeşitli alanlarda geliştirilen veri güdümlü yapay zekânın uygulanması ve kullanılması, (2) Yapay zekânın ve çeşitli alanlarda geliştirilen verinin kamu tarafından kullanımı ve (3) Çoğaltıcı alanların birbirine bağlanmasıyla ekosistemlerin oluşturulması amaçlanmaktadır. Strateji, bu çerçeveyi Japonya’nın Toplum 5.0 inisiyatifinin (verimlilik, sağlık ve hareketlilik) üç öncelik alanı için uygular ve sanayileşme yol haritasını gerçekleştirmek için politikaları özetler. Bu politikalar, Ar-Ge, yetenek, kamu verileri ve yeni şirketlere yapılan yeni yatırımları içermektedir.

Kenya

Ocak 2018'de Kenya hükümeti, blokzincir(blockchain) ve yapay zekâ gibi yeni teknolojilerin geliştirilmesini ve benimsenmesini teşvik eden bir strateji oluşturmak için yeni bir komisyon kurduğunu duyurdu. İki ay sonra hükümet 11 kişiden oluşan bu komisyonu resmen açıkladı. Bilgi ve İletişim Bakanlığı’nın eski daimi sekreteri Bitange Ndemo’nun başkanlık ettiği bu komisyonun hedefi, hükümetin önümüzdeki beş yıl içinde yeni teknolojileri nasıl kullanacağı konusunda tavsiyeler getirmektir. Komisyon ayrıca 2027 ve 2032 yılları için dönüm noktaları (milestones) belirleyecek ve stratejiyi finansal katılım, siber güvenlik, arazi devri, seçim süreci, tek dijital kimlik ve genel kamu hizmeti sunumu alanlarında konumlandıracaktır. Strateji kesinlikle yapay zekâ ile ilgili değildir, ancak bu teknoloji, hükümetin önümüzdeki yıllarda kullanmak istediği birçok teknolojiden biridir.

Malezya

Dijital teknolojilerin benimsenmesini hızlandırmak için yapılan çalışmalar kapsamında, Malezya’nın eski Başbakanı Najib Razak, Ekim 2017'de Malezya için “Ulusal Yapay Zeka Çerçevesi” geliştirme planını açıkladı. O zamandan beri çok az bilgi yayımlandı, ancak Başbakan’ın çerçevenin Ulusal Büyük Veri Analizi Çerçevesinin bir uzantısı olacağını ve Malezya Dijital Ekonomi Kurumu (MDEC) tarafından yönetileceğini söylediği bildirildi. Malezya’nın yeni hükümeti, Ulusal Yapay Zeka Çerçevesinde bir güncelleme ise henüz yapmadı.

Meksika

Meksika’da ulusal bir yapay zekâ stratejisinin temellerini ortaya koyan Meksika’da bir Yapay Zeka Stratejisine Doğru: Yapay Zeka Devriminden Yararlanmak, adında bir rapor yayınlanmıştır. Meksika Birleşik Krallık Büyükelçiliği komisyonluğunda, İngiltere’nin Refah Fonu tarafından finanse edilen ve Meksika Hükümeti ile yakın işbirliği içerisinde olan Oxford Insights ve C Minds tarafından geliştirilen rapor Haziran 2018'de yayınlanmıştır. Rapor, Meksika’daki mevcut yapay zekâ durumunu araştırarak, ilgili politikaları ayrıntılı olarak anlatmaktadır ve ulusal ve bölgesel düzeyde yapay zeka için potansiyel kullanım alanlarını açıklamaktadır. Yerel yapay zekâ uzmanları ile yapılan 60'dan fazla görüşmeden elde edilen verilere dayanarak, rapor beş kategoride gruplandırılarak bir dizi tavsiyeyle sonuçlanmaktadır: (1) Hükümet ve Kamu Hizmetleri, (2) Veri ve Dijital Altyapı, (3) Araştırma ve Geliştirme, (4) Kapasite, Beceri ve Eğitim ve (5) Etik.

Stratejinin mevcut durumu henüz net değildir. Mart ayında, Meksika hükümeti rapor hakkında bir açıklama yapmıştır ve yapay zekâyı resmi hükümet politikası haline getirmiştir. Ancak Meksika’nın yaz seçimlerinden dolayı hükümet stratejiyi uygulamaya başlayamamıştır. Ayrıca, Meksika’nın yeni Cumhurbaşkanı’nın raporun tavsiyelerini uygulayıp uygulamayacağı, henüz belli değildir.

Yeni Zelanda

Yeni Zelanda’nın Yayıncılık, İletişim ve Dijital Medya Bakanı Clare Curran, meclisteki üçüncü partinin yapay zekâda bir strateji geliştirmesine yönelik çağrısının ardından bir yapay zekâ eylem planının geliştirilmesinin araştırıldığını duyurdu. Yeni Zelanda Yapay Zekâ Forumu, Yeni Zelanda’nın yapay zekâ ekosistemini geliştirmek için akademi, endüstri ve kamudan insanları bir araya getiren bağımsız bir kuruluştur. Mayıs 2018'de bu kuruluş, “Yapay Zekâ: Gelecekte Yeni Zelanda’yı Şekillendirmek” başlıklı bir rapor yayınladı. Rapor, küresel yapay zekâ durumunu araştırırken, yapay zekânın Yeni Zelanda ekonomisi ve toplumu üzerindeki potansiyel etkisini inceliyor ve politika yapıcı merciler için bir dizi tavsiyeyle sonlanmaktadır.

“Yapay zekânın tüm ülke için kapsayıcı faydalar sağladığı bir ortamı teşvik etmek” amacıyla hazırlanan raporda kuruluşun hükümetin şu hususlara odaklanması önerilmektedir: (1) Koordineli bir ulusal yapay zekâ stratejisi geliştirilmek, (2) Kamuoyunda yapay zekâda bir farkındalık ve anlayış oluşturmak. (3) Kamu ve özel sektörün yapay zekâ teknolojilerini benimsemelerine yardımcı olmak, (4) Güvenilir verilere erişimi arttırmak, (5) Yerel yapay zekâ yetenek havuzunu büyütmek ve (6) Yapay zekânın yasaları ve etiği nasıl etkilediğini incelemeye yardımcı olmak. Yeni Zelanda Yapay Zekâ Forumu, bu hedefleri gerçekleştirmek için iki çalışma grubu da oluşturmuştur: Biri yapay zekâdaki adalet, şeffaflık ve hesap verebilirliğe odaklanırken, diğeri yapay zekânın ekonomik ve işgücü üzerindeki etkilerine odaklanmaktadır.

Nordik-Baltık Bölgesi

Mayıs 2018'de, Danimarka, Estonya, Finlandiya, Faroe Adaları, İzlanda, Letonya, Litvanya, Norveç, İsveç ve Åland Adaları’ndaki dijital gelişmeden sorumlu Bakanlar, Nordik-Baltık Bölgesi’nde yapay zeka hakkında bir Deklarasyon yayınladılar. Ülkeler, “insanlara hizmet etmek için yapay zekânın kullanımını geliştirmek ve teşvik etmek” için işbirliği yapmayı kabul etti. Şu konularda işbirliği yapacaklarını belirttiler: (1) Becerilerin geliştirilmesi için fırsatların iyileştirilmesi, (2) Verilere erişimin arttırılması, (3) Etik ve şeffaf ilkeler, standartlar, ilkeler ve değerler geliştirmek, (4) Gizlilik, güvenlik ve güvene olanak sağlayan donanım ve yazılım standartları geliştirmek, (5) Yapay zekânın, Dijital Tek Pazarın Avrupa müzakerelerinde önemli bir rol almasını sağlamak, (6) Gereksiz düzenlemelerden kaçınmak ve (7) Politika işbirliğini kolaylaştırmak için Nordik Bakanlık Konseyi’ni kullanmak.

Polonya

Polonya hükümeti, Ulusal Yapay Zeka stratejisinin geliştirilmesi üzerine ilk yuvarlak masa toplantısını Mayıs 2018'de düzenledi. Bakanlar Kurulu Başkan Yardımcısı, Bilim ve Yüksek Öğrenim Bakanı Jarosław Gowin, Dijital İşler Bakan Yardımcısı Karol Okoński ve bilim camiası ve ilgili kurumların temsilcileri katıldığı toplantıda; Polonya’da yapay zeka teknolojilerinin oluşturulmasına yardımcı olacak bir ortamın geliştirilmesi için gerekli politika ve araçlara odaklandı. Hükümetin stratejisini yayımlayacağı belli değil, ancak Başbakan Jarosław Gowin, hükümetin bir strateji oluşturma ihtiyacının farkında olduğunu ve Polonya’nın planının, sağlık hizmetleri, kamu yönetimi, eğitim ve siber güvenlik geleceği için yapay zeka çözümleri içereceğini vurguladı.

Rusya

Başkan Putin’in “bu alanda lider olan ülke, dünyanın yöneteni olacak” iddiası, gözlemciler tarafından küresel bir yapay zeka silahlanma yarışının kanıtı olarak sıklıkla kullanılıyor. Ancak Putin’in bu ifadesi genellikle bir kaynağa (kapsama) dayanmadan alıntılanmakta ve Rusya’nın yapay zeka alanındaki kapasitesi cok abartılmaktadır. Eylül 2017'de okul yılının ilk gününde ulusal bir “açık ders” sırasında öğrencilere konuşan Putin`e yapay zeka hakkında bir soru soruldu. Yukarıdaki sözle karşılık verdi, ancak “yapay zekada tekelleşmenin, birilerinin ellerinde yoğunlaşmasının çok arzu edilmeyeceğini” belirtti. İşte bu yüzden, bu alanda lider olursak, bu bilgi birikimini tüm dünyayla paylaşacağız. ”Rusya’nın yapay zeka teknolojisini dünya ile paylaşıp paylaşmayacağıni bir tarafa bırakırsak, alıntının bu kısmı, Rusya’nın yapay zeka kapasitesine dair çok önemli bir noktadır. “Bu alanda lider olursak“ ifadesi, Rusya’nın küresel yapay zeka yarışında lider olmaktan çok uzak olduğunu ve bunun yerine yetişmek için çok çabaladığını doğrulamaktadır. Samuel Bendett’in Savunma Birimi’ne bildirdiği gibi, “Rusya’nın yapay zekadaki yıllık yurtiçi yatırımları muhtemelen yaklaşık 700 milyon rubledir. (12.5 milyon ABD doları) Bu rakam, Amerikan ve Çin şirketleri tarafından harcanan milyarların yanında bir çok küçük kalmaktadır. “

Mart 2018'de Rusya Savunma Bakanlığı, Eğitim ve Bilim Bakanlığı ve Rusya Bilimler Akademisi “Yapay Zeka: Sorunlar ve Çözümler — 2018” başlıklı bir konferansa ev sahipliği yaptı. Konferansın sonunda, Savunma Bakanlığı, konferansta önerilen 10 politika başlığını listeledi. Liste, Rus hükümeti için resmi bir strateji olmasa da, ulusal bir yapay zeka stratejisinin temelini oluşturmaktadır. Temel olarak; yapay zeka eğitimi için ulusal bir merkez oluşturarak ve yeteneklerin idamesi için bir devlet sistemi oluşturmayı ve yapay zekanin askeri operasyonlar üzerindeki etkisini incelemek için savaş oyunlarını barındırmayı içermektedir.

Singapur

Mayıs 2017'de başlatılan Yapay Zekâ Singapur, Singapur’un yapay zekâdaki yeteneklerini geliştirmek için beş yıllık, 150 milyon dolarlık ulusal bir programdır. Altı farklı organizasyonu barındıran hükümet çapında bir ortaklıktır. Hedefleri bir sonraki yapay zekâ araştırması dalgasına yatırım yapmak, önemli toplumsal ve ekonomik zorlukları ele almak ve yapay zekânın endüstride benimsenmesini ve kullanımını yaygınlaştırmaktır.

Program dört ana girişimden oluşmaktadır. İlk olarak, Temel Yapay Zekâ Araştırma Fonu: Yapay Zekâ Singapur’un diğer sütunlarına (bölümlerine) katkı sağlayacak bilimsel araştırmaları fonlamaktadır. İkincisi, Büyük Zorluklar: Singapur ve dünyanın karşı karşıya olduğu büyük zorluklara yenilikçi çözümler sunan çok disiplinli takımların çalışmalarını desteklemektir. Şu anda program sağlık, kentsel çözümler ve finans üzerinde yoğunlaşmıştır. Üçüncü olarak, 100 Deney: Endüstri tarafından tanımlanan sorunlara ölçeklenebilir yapay zekâ çözümleri sunmaktır. Son olarak, Yapay Zekâ Staj Programı: Singapur’da yeni bir yapay zekâ yetenek grubunu teşvik etmek için 9 aylık bir yapılandırılmış programdır.

Haziran 2018'de hükümet, yapay zekâ yönetişimi ve etik üzerine üç yeni girişim başlatmıştır. İlk olarak, Yapay Zekâ ve Verilerin Etik Kullanımına İlişkin Yeni Danışma Konseyi kurulmuştur. Bu konseyin amacı, hükümetin yapay zekâ etiği için standartlar ve yönetim taslakları geliştirmesine yardımcı olacaktır.

Güney Kore

Güney Kore’nin Sputnik anı, DeepMind’in AlphaGo’su Go’un Koreli dünya şampiyonu Lee Sedol’ü yendiğinde ortaya çıktı. Seul’deki altı günlük bir turnuvada, dünya çapında 100 milyondan fazla insanın izlediği DeepMind’in yapay zekâ programı AlphaGo, Lee’yi ezici bir biçimde 4–1 yendi. Yarışmadan iki gün sonra, Güney Kore’nin hükümeti önümüzdeki beş yıl içinde yapay zekâ araştırmaları için 1 trilyon Güney Kore wonu kaynak ayırdığını açıkladı.

İki yıl sonra Güney Kore hükümeti, yapay zekâ Ar-Ge’sini güçlendirmek için beş yıl için 2.2 trilyon G.Kore wonu yeni bir yatırım daha yaptığını açıkladı. Strateji, üç bölüme ayrılmıştır. Birincisi, yapay zekâ yeteneğini güvence altına almak için hükümet, 2022 yılı itibariyle, 5000 yapay zekâ uzmanını (1400 yapay zekâ araştırmacısı ve 3.600 veri yönetimi uzmanı) eğitmek amacı hedefi doğrultusunda yapay zekâ alanında faaliyet gösteren altı yüksek lisans okul bölümleri açacaktır. Hükümet ayrıca kısa dönemde ihtiyaç duyacağı yapay zekâ konusunda çalışan yetenekler için 600 kişiyi eğitmek için bir girişim de başlattı. İkinci odak alanı, yapay zekâ teknolojisinin geliştirilmesidir. 

Hükümet, ulusal çapta savunma, ilaç ve kamu güvenliği alanlarında büyük ölçekli projeler finanse edecek ve DARPA’ya benzer bir Ar-Ge çalışması başlatacaktır. Son olarak, hükümet yapay girişimleri ve KOBİ’lerin gelişimini desteklemek için altyapıya da yatırım yapacaktır. Bu, 2029 yılı itibariyle bir yapay zekâ teknolojili yarıiletken oluşturmanın ve gelişmekte olan yapay zekâ temelli işleri desteklemek için yapay zekâ inkübatörünün de fonlanmasını da içermektedir.

İsveç

İsveç, Mayıs 2018'de, Yapay Zekâ için Ulusal Yaklaşımını yayınlamıştır. Strateji, belirli politika tebliğlerini içermemektir, bunun yerine İsveç’teki tüm aktörlerin uyumlu hale gelmesi için bir rehber belge niteliğindedir. İsveç’in yapay zekâdaki stratejik öncelikleri özetlenmiştir ve bu strateji, yapay zekâ ile ilgili gelecekte verilecek hükümet kararları için referans belge işlevinde olacaktır. Hükümet, rekabet gücünü ve refahı artırmak için yapay zekânın faydalarının gerçekleştirilmesinde öncülük etmek istemektedir. Bunu yapabilmek için de rapor, İsveç’in daha yetenekli yapay zekâ profesyonellerini yetiştirmesi, yapay zekâdaki temel ve uygulamalı araştırmaları arttırması ve sürdürülebilir yapay zekâ (etik, güvenli, güvenilir ve şeffaf yapay zekâ uygulamaları) gelişimini sağlamak için yasal bir çerçeve geliştirmesi gerektiğini savunmaktadır.

Stratejinin yayınlanmasından bu yana, hükümet yeni politika girişimleri başlatmıştır. Bunlar, profesyoneller için yapay zekâ eğitimi, bir yapay zekâ bilim parkının inşası ve Vinnova’nın (hükümetin inovasyon ajansı) yapay zekâ ile ilgili inovatif projelerinin fonlanmasıdır. Stratejinin yayımlanmasından önce, Vinnova ayrıca İsveç’in yeteneklerini ve yapay zekâdaki potansiyelini kapsamlı bir şekilde gözden geçirmiştir. (İngilizce özetine buradan ulaşabilirsiniz).

Tayvan

Başbakan William Lai, Tayvan’ın Ocak 2018'de dört yıllık “Tayvan Yapay Zekâ Eylem Planı” nı açıkladı. Tayvan Hükümeti, Tayvan’ın bilgi teknolojisi ve yarı iletken sektörlerini yeni akıllı teknolojiler geliştirmek için kullandığı daha büyük strateji kapsamında, yıllık 10 milyar Yeni Tayvan dolarlık bir bütçeye sahip Yapay Zekâ Eylem Planı, dört yıl içinde beş temel girişime sahiptir. Birincisi, Yapay Zekâ Yetenek Programı, 2021 yılına kadar 1000 ileri düzey yapay zekâ araştırmacı ve 10.000 yapay zekâ ile ilgili uzmanı yetiştirmeyi amaçlamaktadır. 

Hükümet aynı zamanda küresel yapay zekâ yeteneklerini aktif olarak işe alacak ve Tayvan’da çalışmaya başlamasını kolaylaştıracaktır. İkincisi, hükümet Ar-Ge’yi endüstriyel kalkınmanın avantajlarına odaklamak için ABD’de DARPA ve Japonya’daki SIS’e dayalı yeni bir pilot proje hayata geçirmeyi planlıyor. Üçüncüsü, yapay zekâ ile ilgili 100 girişimin teşvik edilmesi amacıyla yeni bir Uluslararası Yapay Zekâ İnovasyon Merkezi inşa ediliyor. Dördüncüsü, politika yapıcılar akıllı uygulamaların geliştirilmesini desteklemek için açık veri alanlarını ve esnek regülasyonları test ediyorlar. Son girişim, yapay zekâ teknolojilerini hükümetin daha büyük 5 + 2 endüstriyel inovasyon girişimi ile bütünleştirmeyi içeriyor.

Tunus

Tunus’un Araştırmadan Sorumlu Devlet Bakanlığı, Tunus için Ulusal Yapay Zekâ Stratejisi geliştirmek için bir komisyon ve bir yürütme komitesi oluşturdu. Stratejinin 2019'un ilk çeyreğinde yayınlanması planlanmaktadır. Birincil amaç, adil ve sürdürülebilir kalkınma ve iş yaratımı için güçlü bir kaldıraç görevi gören bir yapay zekâ ekosisteminin ortaya çıkmasını kolaylaştırmak olacaktır.
Stratejinin geliştirilmesi, UNESCO Bilim, Teknoloji ve İnovasyon Politikası Başkanlığı tarafından Ulusal Bilimsel Araştırma Teşvik Ajansı-ANPR ile ortaklaşa düzenlenen bir çalıştay sırasında Nisan 2018'de resmen başlatılmıştır. “Ulusal Yapay Zekâ Stratejisi: Tunus’un yetenek potansiyelinin önündeki engellerin kaldırılması” başlıklı çalıştayın amacı, stratejinin geliştirilmesi için komisyonun görevlerinin ana çerçevesini ve metodolojisini paylaşmak ve tartışmaktı. Şu anda, komisyon, stratejiye dâhil edilecek öncelik alanları ve politikaları tespit etmeye yardımcı olmak için tematik ve çok paydaşlı çalışma grupları oluşturmaya devam etmektedir.

Birleşik Arap Emirlikleri (BAE)

BAE hükümeti, Yapay Zekâ Stratejisini Ekim 2017'de başlattı. Orta Doğu’da bir yapay zeka stratejisi yayınlayan ve dünyada bir Yapay Zekâ Bakanlığı kuran ilk ülke durumundadır. Strateji, daha büyük BAE Centennial 2071 Planının ilk girişimidir ve öncelikli hedefi hükümet performansını ve verimliliğini artırmak için yapay zekâ kullanmaktır. Hükümet, yapay zekâ teknolojilerine dokuz sektörde yatırım yapacaktır: Ulaşım, sağlık, uzay, yenilenebilir enerji, su, teknoloji, eğitim, çevre ve trafik. Bunu yaparken de hükümet, ülke genelinde maliyetleri azaltmayı, ekonomiyi çeşitlendirmeyi ve BAE’yi yapay zekâ uygulamasında küresel bir lider olarak konumlandırmayı hedeflemektedir.

Birleşik Krallık

İngiliz hükümeti Nisan 2018'de Yapay Zekâ Sektör Anlaşmasını yayınladı. Bu anlaşma, daha büyük ve kapsamlı sanayi stratejisinin bir parçasıdır ve Birleşik Krallık’ ı yapay zekâda küresel bir lider olarak konumlandırmayı amaçlamaktadır. Kamu ve özel Ar-Ge çalışmalarını güçlendirmek, Fen, Teknoloji, Mühendislik ve Matematik (STEM) eğitimine yatırım yapmak, dijital altyapıyı geliştirmek, yapay zekâ yeteneğini geliştirmek ve veri etiği konusundaki küresel müzakerelere öncülük etmek gibi hedefleriyle oldukça kapsamlı bir strateji niteliğindedir. Açıklanan başlıca duyurular arasında, yerli ve yabancı teknoloji şirketlerinden özel sektör yatırımlarına 300 milyon pound yatırım yapılması, Alan Turing Enstitüsü’nün genişletilmesi, Turing burslarının oluşturulması ve Veri Etik ve İnovasyon Merkezi’nin başlatılması yer alıyor. Özellikle bu merkez, yapay zekâ etik ilkelerini İngiltere’nin küresel ölçekte yönetme hedefinde olduğu için, girişimin kilit bir programıdır. Haziran 2018'de kamuoyu görüş alımı ve merkezin başkanlığı için bir çağrı başlatılmıştır.
Sektör anlaşmasının yayınlanmasından on gün önce, Birleşik Krallık Lordlar Kamarası Geçici Komisyonu, Birleşik Krallık’ ta Yapay Zekâ: hazır, istekli ve güçlü mü? adlı uzun bir rapor yayınladı. Rapor, yapay zekâdaki ilerlemelerin ekonomik, etik ve sosyal etkilerini incelemekle görevlendirilmiş on aylık bir soruşturmanın son noktasıdır. Raporda, şirketlerin teknoloji şirketlerinin potansiyel tekelleşmesini gözden geçirme, veri setlerinin denetlenmesine yönelik yeni yaklaşımların geliştirilmesini teşvik etme ve yapay zekâ ile çalışan İngiliz KOBİ’leri için bir büyüme fonu oluşturma çağrıları da dâhil olmak üzere hükümetin dikkate alması gereken bir dizi öneri belirtilmiştir. Raporda ayrıca, Birleşik Krallık’ın yapay zekânın küresel yönetimine öncülük etmesi için bir fırsat olduğu ve yapay zekânın kullanımı ve gelişimi için uluslararası normlar oluşturmak üzere 2019'da küresel bir zirveye ev sahipliği yapması önerildi. Haziran 2018'de hükümet, rapordaki tavsiyelerin her birine yorum yapan Lordlar Kamarası’na resmi bir yanıt da yayınlamıştır.

ABD

Diğer ülkelerin aksine, ABD hükümetinin yapay zekâ yatırımını arttırmak veya yapay zekânın toplumsal zorluklarına cevap vermek üzere hazırlanan koordineli bir ulusal stratejisi bulunmamaktadır. Barack Obama’nın başkanlığının son aylarında, Beyaz Saray, üç ayrı raporda ABD stratejisinin temellerini attı. Yapay Zekânın Geleceği için Hazırlanan ilk rapor, yapay zekâ düzenlemeleri, kamu Ar-Ge, otomasyon, etik ve adalet ve güvenlik ile ilgili özel önerilerde bulundu. Buna eşlik eden bir diğer rapor olan Ulusal Yapay Zekâ Araştırma ve Geliştirme Stratejik Planı, kamu tarafından finanse edilen yapay zekâ Ar-Ge’si için bir stratejik plan hazırlarken, nihai rapor olan Yapay Zekâ, Otomasyon ve Ekonomi ise, otomasyonun ve yapay zekânın faydalarını arttırmak ve maliyetlerini azaltmak için gerekli olan diğer politikaların neler olduğunu daha ayrıntılı olarak incelemiştir.

Başkan Trump’ın Beyaz Sarayı ise, yapay zekâya oldukça farklı ve serbest piyasa odaklı bir yaklaşım sergilemiştir. Mayıs 2018'de Beyaz Saray sanayi, akademi ve kamu temsilcilerini yapay zekâ üzerine bir zirveye davet etti. Konferansta yaptığı konuşmada, Teknoloji Politikası Başkan Yardımcısı Michael Kratsios, Başkan Donald Trump’ ın yapay zekâya olan yaklaşımını anlattı. Hükümetin dört hedefi olduğunu açıkladı: (1) Amerikan liderliğini yapay zekâda sürdürebilmek, (2) Amerikalı çalışanları desteklemek, (3) Kamu Ar-Ge’sini desteklemek ve (4) Yenilikçiliğin önündeki engelleri kaldırmak. Bu hedeflere ulaşmak için Kratsios, Beyaz Saray’a kurumlararası yapay zekâ Ar-Ge öncelikleri hakkında tavsiyelerde bulunmak ve endüstri ve akademi ile Federal ortaklıklar kurmayı düşünmek için yeni bir Yapay Zekâ Geçici Komisyonunu duyurdu. Ayrıca, hükümetin böylece Amerikan şirketleri yenilikçi ve büyümeye yönelik esnekliğe sahip olabilmeleri için inovasyona yönelik mevzuata ilişkin engelleri kaldırmaya odaklanacağını da belirtti.

Hükümetin yapay zekâ Ar-Ge’sine ne kadar yatırım yaptığı net değildir. 2016 Araştırma ve Geliştirme Stratejik Planında rapor, hükümetin 2015 yılında Sınıflandırılmamış Yapay Zeka ile ilgili Ar-Ge projelerine 1.1 milyar dolar yatırım yaptığını belirtti. Beyaz Saray’ın Mayıs Zirvesi’nden sonra yayınladığı özet belgede, Hükümetin Yapay Zekâ ile Sınıflandırılmamış Ar-Ge’ye yaptığı yatırımı açıklanmıştır ve ilgili teknolojiler 2015'ten bu yana % 40 artmıştır, ancak Ar-Ge’deki büyümenin nereden geldiği belirsizdir. 

Muhtemelen bu büyümenin kaynağı askeri ve ordu kaynaklı projelerdir. Govini’nin 2017 yılındaki sınıflandırılmamış bütçesindeki bir rapora göre, Pentagon, büyük veri ve bulut bilişim gibi yapay zekâyı destekleyici alanlara yaklaşık 7,4 milyar dolar harcadı. Bu, 2012 yılında 5,6 milyar dolar seviyesindeydi. ABD ordusu, aynı zamanda, sınıflandırılmış Ar-Ge’ye milyarlarca dolar daha yatırım yapmaktadır, ancak bu rakamın ne kadar olduğu bilinmemektedir. 

Haziran 2018'de Pentagon, hizmet ve savunma ajansının yapay zekâ çalışmalarının çoğunluğu üzerinde denetim yapacak yeni bir Ortak Yapay Zekâ Merkezi’ni duyurdu.

2 yorum:

  1. Yapay zeka kontrolü zor bir alan, sonrasında geliştirenlere bile sorun çıkartabilir.

    YanıtlaSil
  2. Mavi Ay, haklısın. Fakat zorluğunu gerekçe göstererek bu inovatif gelişim alanından kendimizi soyutlayamayız, öyle değil mi? :))

    YanıtlaSil