Ülkelerin Okul Öncesine Yönelik Robotik Kodlama Eğitimi
Stratejileri
1.)Avustralya
Avustralya’nın henüz bir yapay zekâ stratejisi
bulunmamaktadır. Fakat 2018–2019 Avustralya bütçesinde, hükümet Avustralya’da
yapay zekânın gelişimini desteklemek için dört
yıl için, 29,9 milyon Avustralya doları yatırım yaptığını açıkladı.
Hükümet, yapay zekânın gelişimini desteklemek için bir Teknoloji Yol
Haritası, bir Standartlar Çerçevesi ve ulusal bir Yapay
Zekâ Etik Çerçevesi oluşturacaktır. Bu yatırım aynı zamanda,
Avustralya’da yapay zekâ yeteneğinin artırılması için Araştırma Merkezi ve
İşbirliği projelerini, doktora burslarını ve diğer girişimleri
destekleyecektir. Buna ek olarak, 2017 yılında yayınlanan inovasyon yol
haritası olan Avustralya
2030: İnovasyonla Refah, dokümanında, hükümetin önümüzdeki Dijital
Ekonomi Stratejisinde yapay zekâya öncelik vereceği duyuruldu. Bu
raporun 2018'in ikinci yarısında yayınlanması bekleniyor.
2.)Kanada
Kanada, ulusal yapay zekâ stratejisini yayımlayan ilk ülke
olmuştur. 2017 federal bütçesinde ayrıntılı olarak ele alınan Pan-Kanada
Yapay Zeka Stratejisi, yapay zeka araştırmalarına ve bu alanda çalışan
araştırmacıların becerilerinin geliştirilmesine yatırım yapmak için 5 yıllık ve
125 milyon Kanada doları bütçesi olan bir plandır. Stratejinin dört
hedefi vardır: (1) Yapay zekâ araştırmacılarının ve
mezunlarının sayısını artırmak, (2) Üç bilimsel mükemmelliyet
kümesini oluşturmak, (3) Yapay zekânın ekonomik, etik, politik
ve yasal sonuçları hakkında düşünce liderliği geliştirmek ve (4)
Yapay zekâ konusunda ulusal araştırma topluluğunu desteklemek. Kanada
İleri Araştırma Enstitüsü’nün (CIFAR) öncülüğünde yürütülen bu strateji
eylem planı, Kanada Hükümeti ve üç yeni yapay zekâ enstitüsü (Edmonton’daki
Alberta Makine Zekâ Enstitüsü (AMII), Toronto’daki
Vektör Enstitüsü ve Montreal’deki MILA)
ile de yakın ilişkiler içerisindedir.
Kanada’nın yapay zekâ stratejisi diğer ülke
stratejilerinden farklıdır çünkü öncelikle bir araştırma ve yetenekler
yetiştirme stratejisidir. Bu girişimler ; yeni yapay zekâ enstitüleri,
yapay zekâ ile ilgili Kanada İleri Araştırma Enstitüsü’nde (CIFAR) yeni
başkanlıkların oluşturulması ve ulusal yapay zekâ programı dâhil olmak üzere
hepsi yapay zekâ araştırmasında ve eğitiminde Kanada’nın uluslararası profilini
geliştirmeye yöneliktir. CIFAR Yapay Zekâ & Toplum Programı,
yapay zekâ politikasını ve etik sonuçlarını inceler, ancak genel strateji,
stratejik sektörlere yapılan yatırımlar, veri ve gizlilik veya beceri
geliştirme gibi diğer stratejilerde bulunan politikaları içermez. Bu, Kanada
hükümetinin bu politikaları yürütmediği veya uygulamadığı anlamına gelmez,
ancak Pan-Kanada Yapay Zekâ Stratejisi’nin bir parçası değildir.
Çin
Çin, yapay zekâ teorileri, teknolojileri ve
uygulamalarında dünyaya öncülük etme hedefini, Yeni
Nesil Yapay Zekâ Geliştirme Planı olan Temmuz 2017 planında açıkladı. Plan,
Ar-Ge, sanayileşme, yetenek geliştirme, eğitim ve beceri edinimi, standart
belirleme ve düzenlemeler, etik normlar ve güvenlik için girişimler ve hedefler
ile tüm ulusal yapay zekâ stratejilerinin en kapsamlı olanıdır.
Üç adımlı bir plandır: Birincisi, Çin’in yapay endüstrisini
2020 yılına kadar rakipleriyle aynı hizaya getirmek; İkincisi,
bazı yapay alanlarında 2025 yılına kadar “dünya lideri”
olabilmek ve Üçüncüsü, 2030 yılında yapay zekâ inovasyonu için
“ana” merkez haline gelmektir. 2030'a gelindiğinde, hükümet, 1
trilyon yuan değerinde bir yapay zekâ endüstrisi ve ilgili sektörlerle beraber
ise değeri 10 trilyon yuanı bulan bir endüstri hedefliyor.
Plan, aynı zamanda hükümetin yapay zekâ konusunda çalışan dünyanın en iyi
yeteneklerini kendi ülkesinde istihdam edebilme, yerli yapay zekâ işgücünün
eğitimini güçlendirmeyi ve yapay zekânın geliştirilmesini teşvik eden yasalar,
yönetmelikler ve etik normlarda öncülük yaparak dünyaya bu alanda yön verme ve
dünyayı yönetme isteğini net bir şekilde ortaya koymaktadır. İkincisi, yapay
zekânın küresel yönetişimine dâhil olma ve onu yönetme arzusunu da
içermektedir.
Yeni Nesil Planın yayınlanmasından bu yana,
hükümet Yeni
Nesil Yapay Zekâ Sektörünün Gelişimini Desteklemek için Üç Yıllık Eylem Planını
yayınladı. Bu plan, Çin’in yapay zekâ endüstrisini 2020 yılına kadar
rakipleriyle uyumlu hale getirmek için Gelecek Nesil planının
ilk adımı üzerine inşa edilmiştir. Özellikle, dört ana görevi yerine
getirmektedir: (1) Araçlar, servis robotları gibi akıllı ve ağ
bağlantılı ürünler geliştirmeye odaklanmak ve tanımlama sistemleri, (2)
Akıllı sensörler ve sinirsel(nöral) ağı çipleri de dâhil olmak üzere yapay
zekânın destek sistemini vurgulamak, (3) Akıllı üretimin
gelişimini teşvik etmek ve (4) Sanayi eğitimi kaynaklarına,
standart testlere ve siber güvenliğe yatırım yaparak yapay zekânın gelişimi
için uygun ortamı geliştirmek. Buna ek olarak, hükümet ayrıca, yapay zekânın
belirli alanlarında araştırma ve endüstriyel liderlik geliştirmek için ulusal
teknoloji şirketleriyle ortaklık kurmuştur ve Pekin’de yapay zeka araştırmaları
için 2.1
milyar dolarlık bir maliyeti olan yapay zekâ teknoloji parkı inşa edecektir.
Danimarka
Danimarka’nın Danimarka
Dijital Büyüme Stratejisi, Ocak 2018’de yayınlandı ve bu strateji
Danimarka’yı dijital devrimde bir lider haline getirmeyi ve bütün Danimarka
halkı için büyüme ve zenginlik yaratmayı amaçlamaktadır. Sadece yapay zekâdaki
ilerlemelere odaklanmak yerine, strateji; yapay zekâya, büyük veriye
ve nesnelerin internetine de odaklanmaktadır. Stratejinin üç
hedefi vardır: (1) Danimarka işletmelerinin dijital
teknolojileri en iyi şekilde kullanmaları; (2) İşletmelerin
dijital dönüşümü için en uygun koşulları yerine getirmeleri ve (3)
Her Danimarka vatandaşının rekabet edebilmesi için gerekli dijital becerilere
sahip olmasını sağlamaktır. Finansman başına 2018'de bir 75 milyonluk
Danimarka kronu büyüklüğünde bir bütçe tahsis edilmiş olup 2025 yılına
kadar her yıl 125 milyon Danimarka kronu ve strateji
eylemlerinin daimi olarak uygulanabilmesi için ise 75 milyon
Danimarka kronu ayrılmıştır.
Toplamda, rapor 38 yeni girişimi
özetlemektedir. Başlıca bildiriler arasında, Danimarka Dijital
Merkezi (dijital teknolojiler için bir kamu-özel kümelenmesi), Dijital — KOBİ:
(Danimarka KOBİ’lerinin dijital dönüşümünü desteklemek için koordine edilmiş
bir plan) ve Teknoloji Paktı’nın (dijital becerileri teşvik
etmek için ülke çapında bir girişim) oluşturulması yer almaktadır. Hükümet,
ayrıca devlet verilerini daha çok kamuya açacağını, düzenleyici (mevzuata
ilişkin) kum havuzları (sandbox) denemesi yapacağını ve siber güvenliği
güçlendirmek için girişimlerde bulunacağını açıklamıştır.
AB Komisyonu
AB Komisyonu, 2018 Nisan ayında, Yapay
Zekâ İletişim’ini hayata geçirdi: AB’nin yapay zekâya olan yaklaşımını
ortaya koyan 20 sayfalık bir dokümandır. AB Komisyonu: (1) AB’nin
teknolojik ve endüstriyel kapasitesini ve kamu ve özel sektörün yapay zekâyı
kavramasını artırmayı; (2) Avrupalıları yapay zekâ tarafından
ortaya konan sosyo-ekonomik değişimlere hazırlamayı ve (3)
Uygun bir etik ve yasal çerçevenin uygulandığından emin olunmasını
amaçlamaktadır. Başlıca eylemler arasında; AB’nin yapay zekâ yatırımını 2017'de
500 milyon avrodan 2020 yılı sonuna kadar 1,5 milyar
avroya çıkarmaya yönelik bir taahhüdü, Avrupa Yapay Zekâ İttifakı’nın (insanların
katılabileceği) ve adalet, güvenlik ve şeffaflık gibi konuları ele alan
yeni bir yapay zekâ etik seti oluşturulması bulunmaktadır. Yapay zekâ konusunda
yeni bir Üst
Düzey Grup, Avrupa Yapay Zekâ İttifakı için yürütme grubu olarak rol olacak
ve üye devletlerin göz önünde bulundurması için taslak etik kurallarını
hazırlayacaktır.
Komisyon, 2018 yılı sonuna kadar yapay zekâ
konusunda koordine bir plan geliştirmek için üye ülkelerle birlikte
çalışmaktadır. Gelecek planın hedefi ise; “AB ve ulusal düzeyde yatırımların
etkisini en üst düzeye çıkarmak, sinerji ve işbirliğini AB çapında teşvik
etmek, Yapay zeka konusundaki en iyi uygulamaları paylaşmak ve bir bütün olarak
AB’nin küresel olarak rekabet edebilmesini sağlamak için geleceğe dönük yol
haritasını tanımlamak” olacaktır.
Finlandiya
Finlandiya’nın Ekonomik İşler Bakanı Mika
Lintilä, Mayıs 2017'de Finlandiya’nın yapay zekâ teknolojilerinin
uygulanmasında dünyanın en iyi ülkelerinden biri haline gelip gelmediğini
incelemek üzere bir yürütme grubu kurdu. Grup, final raporunu Nisan 2019'a
kadar yayınlamayacak olsa da, hâlihazırda iki ara rapor
yayımladı ve Finlandiya hükümeti grubun önerilerini hükümet politikasına dâhil
etmeye başladı. Finlandiya’nın
Yapay Zekâ Çağı’nın ilk raporu, Finlandiya’nın yapay zekâdaki güçlü ve
zayıf yanlarını inceledi ve Finlandiya’yı yapay zekânın uygulanmasında küresel
bir lider haline getirmek için sekiz tavsiyede bulundu. Temel girişim, Fin Yapay Zekâ Merkezi’nin
oluşturulmasını (yapay zekâ araştırmaları, yetenek ve endüstri işbirliğini
artırmak ve geliştirmek için Aalto ve Helsinki Üniversiteleri’nin ortak bir
girişimi), bir yapay zekâ hızlandırıcı pilot programı ve yapay zekânın kamu
hizmetine entegrasyonunu içermektedir. İkinci bir ara rapor, Yapay Zekâ
Çağında Çalışmak, İş’in Geleceğinin dört yönü ile ilgili olarak 28
politika önerisi sunmaktadır: Büyüme ve İstihdam; İşgücü piyasası;
Öğrenme ve Beceriler, ve Etik.
Fransa
Cumhurbaşkanı Emmanuel Macron, Paris’teki İnsanlık için Yapay Zekâ
zirvesinin sonunda Fransa’nın yapay zekâ araştırmalarında, eğitiminde ve
endüstrisinde küresel bir lider haline gelmesi için 1,5
milyar Avroluk Planı’nı açıkladı. Plan, Fransa’nın ünlü matematikçisi ve
aynı zamanda Essonne Başkan Yardımcısı Cédric Villani ve “Villani Misyonu” nun
diğer üyeleri tarafından hazırlanan ve hükümetin yapay zekâ konusunda dikkate
alması gereken politikaları ve girişimleri anlatan Anlamlı Bir Yapay Zekâ İçin:
Fransız ve Avrupalı Stratejisine Doğru raporundan fazlasıyla
istifade etmiştir.
Plan, dört ana bileşenden oluşmaktadır. İlk
olarak, Macron, Fransa’nın yapay zekâ ekosistemini güçlendirmek ve uluslararası
yetenekleri çekmek için çeşitli girişimlerde bulunacağını açıkladı. Ulusal
Yapay Zekâ Programı’nda en önemli ayrıntılardan bir tanesi, Fransa
genelinde dört ya da beş yapay zekâ araştırma enstitüsünün
oluşturulacağının duyurulmasıydı. İkincisi, Fransa, sağlık
hizmetleri gibi yapay zekâ mükemmelliyet potansiyeline sahip olan sektörlerde,
yapay zekânın benimsenmesini ve uygulanmasını sağlamak için açık bir veri
politikası geliştirecektir. Üçüncüsü, hükümet yerli “Yapay
Zekâ Şampiyonlarının” gelişimini desteklemek için düzenleyici ve
finansal bir çerçeve oluşturacaktır. Son olarak, hükümet,
yapay zekânın kullanımının ve geliştirilmesinin şeffaf, açıklanabilir ve
ayrımcılık yapmamasını sağlamak için etik kurallarını geliştirecektir.
Toplamda, hükümet mevcut beş yıllık dönemin
sonunda 1.5 milyar avro yatırım yapacaktır. Ayrıntıları henüz
yayınlanmasa da 700 milyon avro araştırmaya, bu yıl 100 milyon avro yapay zekâ
girişimlerine ve şirketlerine, Fransa Kamu Yatırım Bankası’ndan yıllık 70
milyon avro ve yapay zekâdaki sanayi projelerine 400 milyon dolarlık bir
yatırım yapılacağını açıkladı. Villani, raporunda dört sektöre (sağlık,
ulaşım, çevre ve savunma) odaklanılması gerektiğini belirtmesine
rağmen Macron, sadece sağlık ve ulaşım
sektörlerinde yapay zekânın potansiyelinden bahsetti.
Almanya
Almanya, ulusal yapay zekâ stratejisini 2018
sonbaharında yayınlamayı planlamaktadır. Şu anda stratejide ne olacağı net
değildir, ancak 2018 koalisyon
anlaşmasından, önemli bir girişimin Fransa ile ortak bir yapay zekâ
araştırma merkezi olacağı bilinmektedir. Haziran 2018'de hükümet, Ağustos yaz
tatilinden önce ulusal strateji için önemli
noktaları içeren bir taslak yayınlamayı planladığını duyurdu. Hükümet
ayrıca, yapay zekâ ve algoritmik karar vermenin toplumu nasıl etkileyeceğini
araştırmak için yeni
bir komisyon kurulacağını da duyurdu. Bu komisyon, 19 milletvekili
ve 19 yapay zekâ uzmanından oluşacak ve 2020 yılına kadar bir
tavsiye raporu geliştirmekle yükümlü olacaktır. (benzeri bir komisyon daha önce
otonom
araçların etiği hakkında bir rapor yayınlamıştır).
Almanya, henüz resmi bir stratejiye sahip
olmamasına rağmen, fiilen uygulanan bir takım politikaları ve girişimleri
bulunmaktadır.
Öncelikli olarak, hükümet, akademi ve endüstri aktörleri ile
ortak olarak, yapay zeka teknolojilerini Almanya’nın ihracat
sektörlerine entegre etmeye odaklanmaktadır. Amiral gemisi Endüstri 4.0
programı olmuştur, ancak son zamanlarda stratejik hedef, yapay
zeka teknolojili akıllı
servislere doğru kaymıştır. Alman Yapay Zekâ Araştırma Merkezi (DFKI),
bu işte önemli bir aktördür ve uygulamaya yönelik araştırmalar için finansman
sağlamaktadır. Diğer ilgili kuruluşlar arasında, akademik işbirliğini teşvik
eden ve Almanya’da çalışmak için bilimsel yetenekleri çeken Alexander von
Humboldt Vakfı ve hükümete pratik öneriler geliştirmek için bilim,
endüstri, politika ve sivil kuruluşlardan uzmanları bir araya getiren Plattform Lernende
Systeme yer almaktadır.
Hindistan
Hindistan, yapay zekânın sadece ekonomik büyüme
için değil, aynı zamanda sosyal içerme için de nasıl kullanabileceğine
odaklanarak ulusal
yapay zeka stratejisine benzersiz bir yaklaşım getirmiştir. NITI
Aayog, raporu yazan hükümete bağlı düşünce kuruluşu, #HepimizİçinYapayZekâ
yaklaşımı getirmektedir. Sonuç olarak strateji, (1) Hintlilere
kaliteli iş bulma becerilerini geliştirmeyi ve güçlendirmeyi; (2)
Ekonomik büyümeyi ve sosyal etkileri en üst seviyeye çıkarabilecek araştırma ve
sektörlere yatırım yapmayı ve (3) gelişmekte olan dünyanın
geri kalanı için Hint yapımı yapay zekâ sunmayı amaçlamaktadır.
NITI Aayog, bilimsel araştırmaya yatırım
yapmak, yeni beceriler kazandırma ve eğitimleri teşvik etmek, yapay zekânın
değer zinciri genelinde benimsenmesini hızlandırmak ve yapay zekâda etik,
gizlilik ve güvenliği teşvik etmek için 30'un üzerinde politika önerisi
sunmaktadır. Amiral gemisi girişimi, yapay zekadaki araştırmayı artırmak için
iki aşamalı entegre bir stratejidir. İlk olarak, yeni Yapay
Zekâ Mükemmelliyet Araştırma Merkezleri (COREs) temel araştırmaya
odaklanacaktır. İkincisi, CORE’lar, toplumsal öneme sahip
alanlarda yapay zekâ tabanlı uygulamalar oluşturmaya odaklanan Uluslararası
Dönüşüm Merkezi (ICTAI) için teknoloji vericileri (besleyicileri) olarak
hareket edecektir. Raporda, NITI Aayong, sağlık hizmetleri, tarım, eğitim,
akıllı şehirleri ve akıllı hareketliliğini, yapay zekâyı uygulamaktan en fazla
sosyal fayda sağlayacak öncelikli sektörler olarak
tanımlamaktadır. Rapor ayrıca, her CORE ve ICTAI’da bir Etik Meclisi
Konsorsiyumu oluşturulmasını, sektöre özel gizlilik, güvenlik ve etik
kurallarını geliştirmeyi, pazar keşfini arttırmak ve veri toplamanın zaman ve
maliyetini azaltmak için Ulusal Yapay Zekâ Pazar Alanı
oluşturmayı ve ortalama olarak iş gücünün gerekli becerilere sahip olması için
yapılması gereken girişim sayısına dair öneriler getirmektedir. Stratejik
olarak, hükümet Hindistan’ı “Yapay Zekâ Garajı” olarak inşa
etmek istiyor, yani eğer bir şirket Hindistan’da bir yapay zekâyı
kullanabilirse, o zaman gelişmekte olan dünyanın geri kalanı için de
uygulanabilir olacaktır.
İtalya
İtalya, Mart 2018'de yapay zekâ üzerine resmi
bir rapor yayınladı. Araştırma ve geliştirme ya da özel sektörün kalkınmasına
odaklanan diğer stratejilerin aksine, rapor, hükümetin, kamu yönetiminde yapay
zekâ teknolojilerinin benimsenmesini nasıl kolaylaştırabileceğine
odaklanmaktadır. Rapor, Yapay Zeka:
Vatandaşların Hizmetinde, Dijital İtalya Ajansı için çalışan çalışma grubu tarafından
oluşturuldu. Odak noktası göz önünde bulundurulduğunda, bu rapor, yapay zekânın
devlet hizmetlerine entegrasyonunun zorluklarına önemli ölçüde zaman
ayırmaktadır. Buna etik konusundaki kaygılar, yetenekli çalışanların
kullanılabilirliği, verilerin rolü ve yasal çıkarımlar da dâhildir. Bu
zorlukları hesaba katan rapor, hükümetin göz önünde bulundurması gereken bir
dizi 10 önerisiyle sonuçlanmaktadır. Öneriler arasında, Ulusal
Yetkinlik Merkezi ve yapay zekâ alanında çalışan bir Disiplinlerarası
Merkezin oluşturulması, ayrıntılı verilerin toplanmasının
desteklenmesi için ulusal bir platform ve yapay zekâ ile ilgili becerilerin
kamu yönetimi aracılığıyla yayılmasına yönelik tedbirler yer almaktadır.
İtalya’nın yeni hükümetinin bu tavsiye ve önerileri uygulayıp uygulamayacağı
henüz belli değildir.
Temmuz 2018'de, İtalya’daki bir üniversite ve
araştırma merkezi konsorsiyumu, yapay zekâ için yeni bir ulusal laboratuvar
kurmak üzere birleşti. CINI-AIIS
Laboratuvarı (Yapay Zekâ ve Akıllı Sistemler Laboratuarı), İtalya’nın yapay
zekâdaki temel ve uygulamalı araştırmalarını güçlendirmeyi, araştırmadan
girişimciliğe kadar teknoloji transferini teşvik ederek ülkenin bilgi ve
iletişim sektörüne destek olmayı ve yapay zekânın kamu yönetiminde de
benimsenmesini teşvik etmeyi amaçlamaktadır.
Japonya
Japonya, ulusal bir yapay zekâ stratejisi
geliştiren ikinci ülkedir. Nisan 2016'da Geleceğe
Yatırım için Kamu-Özel Diyaloğu sırasında Başbakan Abe’den alınan
talimatlara dayanarak, “araştırma ve geliştirme hedefleri ve yapay zekânın
sanayileşmesi için bir yol haritası” geliştirmek amacıyla Yapay Zekâ
Teknolojisi Stratejik Konseyi kuruldu. 11 üyeye sahip olan konsey,
Japonya’nın Bilim Tanıtma Topluluğu Başkanı, Tokyo Üniversitesi Başkanı ve
Toyota Başkanı da dâhil olmak üzere akademi, endüstri ve hükümet
temsilcilerinden oluşmaktadır.
Plan, Yapay Zekâ Teknolojisi
Stratejisi, Mart 2017'de yayınlanmıştır. Strateji, yapay zekâyı bir hizmet
olarak gören ve yapay zekânın gelişimini üç aşamada düzenleyen Sanayileşme
Yol Haritası ile dikkat çekicidir: (1) Çeşitli
alanlarda geliştirilen veri güdümlü yapay zekânın uygulanması ve kullanılması, (2)
Yapay zekânın ve çeşitli alanlarda geliştirilen verinin kamu tarafından
kullanımı ve (3) Çoğaltıcı alanların birbirine bağlanmasıyla
ekosistemlerin oluşturulması amaçlanmaktadır. Strateji, bu çerçeveyi
Japonya’nın Toplum
5.0 inisiyatifinin (verimlilik, sağlık ve hareketlilik) üç öncelik alanı
için uygular ve sanayileşme yol haritasını gerçekleştirmek için politikaları
özetler. Bu politikalar, Ar-Ge, yetenek, kamu verileri ve yeni şirketlere
yapılan yeni yatırımları içermektedir.
Kenya
Ocak 2018'de Kenya hükümeti,
blokzincir(blockchain) ve yapay zekâ gibi yeni teknolojilerin geliştirilmesini
ve benimsenmesini teşvik eden bir strateji oluşturmak için yeni bir komisyon
kurduğunu duyurdu. İki ay sonra hükümet 11
kişiden oluşan bu komisyonu resmen açıkladı. Bilgi ve İletişim
Bakanlığı’nın eski daimi sekreteri Bitange Ndemo’nun başkanlık ettiği bu
komisyonun hedefi, hükümetin önümüzdeki beş yıl içinde yeni teknolojileri nasıl
kullanacağı konusunda tavsiyeler getirmektir. Komisyon ayrıca 2027 ve 2032
yılları için dönüm noktaları (milestones) belirleyecek ve stratejiyi finansal
katılım, siber güvenlik, arazi devri, seçim süreci, tek dijital kimlik ve genel
kamu hizmeti sunumu alanlarında konumlandıracaktır. Strateji kesinlikle yapay
zekâ ile ilgili değildir, ancak bu teknoloji, hükümetin önümüzdeki yıllarda
kullanmak istediği birçok teknolojiden biridir.
Malezya
Dijital teknolojilerin benimsenmesini
hızlandırmak için yapılan çalışmalar kapsamında, Malezya’nın eski Başbakanı
Najib Razak, Ekim
2017'de Malezya için “Ulusal Yapay Zeka Çerçevesi” geliştirme planını
açıkladı. O zamandan beri çok az bilgi yayımlandı, ancak Başbakan’ın çerçevenin
Ulusal Büyük Veri Analizi Çerçevesinin bir uzantısı olacağını ve Malezya
Dijital Ekonomi Kurumu (MDEC) tarafından yönetileceğini söylediği
bildirildi. Malezya’nın yeni hükümeti, Ulusal Yapay Zeka Çerçevesinde bir
güncelleme ise henüz yapmadı.
Meksika
Meksika’da ulusal bir yapay zekâ stratejisinin
temellerini ortaya koyan Meksika’da
bir Yapay Zeka Stratejisine Doğru: Yapay Zeka Devriminden Yararlanmak, adında
bir rapor yayınlanmıştır. Meksika Birleşik Krallık Büyükelçiliği
komisyonluğunda, İngiltere’nin Refah Fonu tarafından finanse edilen ve Meksika
Hükümeti ile yakın işbirliği içerisinde olan Oxford Insights ve C Minds
tarafından geliştirilen rapor Haziran 2018'de yayınlanmıştır. Rapor,
Meksika’daki mevcut yapay zekâ durumunu araştırarak, ilgili politikaları
ayrıntılı olarak anlatmaktadır ve ulusal ve bölgesel düzeyde yapay zeka için
potansiyel kullanım alanlarını açıklamaktadır. Yerel yapay zekâ uzmanları ile
yapılan 60'dan fazla görüşmeden elde edilen verilere dayanarak, rapor beş
kategoride gruplandırılarak bir dizi tavsiyeyle sonuçlanmaktadır: (1)
Hükümet ve Kamu Hizmetleri, (2) Veri ve Dijital Altyapı, (3)
Araştırma ve Geliştirme, (4) Kapasite, Beceri ve Eğitim ve (5)
Etik.
Stratejinin mevcut durumu henüz net değildir.
Mart ayında, Meksika
hükümeti rapor hakkında bir açıklama yapmıştır ve yapay zekâyı resmi
hükümet politikası haline getirmiştir. Ancak Meksika’nın yaz seçimlerinden
dolayı hükümet stratejiyi uygulamaya başlayamamıştır. Ayrıca, Meksika’nın yeni
Cumhurbaşkanı’nın raporun tavsiyelerini uygulayıp uygulamayacağı, henüz belli değildir.
Yeni Zelanda
Yeni Zelanda’nın Yayıncılık, İletişim ve
Dijital Medya Bakanı Clare Curran, meclisteki üçüncü partinin yapay zekâda bir
strateji geliştirmesine yönelik çağrısının ardından
bir yapay zekâ eylem planının geliştirilmesinin araştırıldığını duyurdu. Yeni Zelanda Yapay Zekâ Forumu, Yeni
Zelanda’nın yapay zekâ ekosistemini geliştirmek için akademi, endüstri ve
kamudan insanları bir araya getiren bağımsız bir kuruluştur. Mayıs 2018'de bu
kuruluş, “Yapay
Zekâ: Gelecekte Yeni Zelanda’yı Şekillendirmek” başlıklı bir rapor
yayınladı. Rapor, küresel yapay zekâ durumunu araştırırken, yapay zekânın Yeni
Zelanda ekonomisi ve toplumu üzerindeki potansiyel etkisini inceliyor ve
politika yapıcı merciler için bir dizi tavsiyeyle sonlanmaktadır.
“Yapay zekânın tüm ülke için kapsayıcı faydalar
sağladığı bir ortamı teşvik etmek” amacıyla hazırlanan raporda kuruluşun
hükümetin şu hususlara odaklanması önerilmektedir: (1) Koordineli
bir ulusal yapay zekâ stratejisi geliştirilmek, (2) Kamuoyunda
yapay zekâda bir farkındalık ve anlayış oluşturmak. (3) Kamu
ve özel sektörün yapay zekâ teknolojilerini benimsemelerine yardımcı olmak, (4)
Güvenilir verilere erişimi arttırmak, (5) Yerel yapay zekâ
yetenek havuzunu büyütmek ve (6) Yapay zekânın yasaları ve
etiği nasıl etkilediğini incelemeye yardımcı olmak. Yeni Zelanda Yapay Zekâ
Forumu, bu hedefleri gerçekleştirmek için iki çalışma grubu da oluşturmuştur:
Biri yapay zekâdaki adalet, şeffaflık ve hesap verebilirliğe odaklanırken,
diğeri yapay zekânın ekonomik ve işgücü üzerindeki etkilerine odaklanmaktadır.
Nordik-Baltık Bölgesi
Mayıs 2018'de, Danimarka, Estonya, Finlandiya,
Faroe Adaları, İzlanda, Letonya, Litvanya, Norveç, İsveç ve Åland Adaları’ndaki
dijital gelişmeden sorumlu Bakanlar, Nordik-Baltık Bölgesi’nde yapay zeka
hakkında bir Deklarasyon
yayınladılar. Ülkeler, “insanlara hizmet etmek için yapay zekânın kullanımını
geliştirmek ve teşvik etmek” için işbirliği yapmayı kabul etti. Şu konularda
işbirliği yapacaklarını belirttiler: (1) Becerilerin
geliştirilmesi için fırsatların iyileştirilmesi, (2) Verilere
erişimin arttırılması, (3) Etik ve şeffaf ilkeler,
standartlar, ilkeler ve değerler geliştirmek, (4) Gizlilik,
güvenlik ve güvene olanak sağlayan donanım ve yazılım standartları geliştirmek,
(5) Yapay zekânın, Dijital Tek Pazarın Avrupa
müzakerelerinde önemli bir rol almasını sağlamak, (6) Gereksiz
düzenlemelerden kaçınmak ve (7) Politika işbirliğini
kolaylaştırmak için Nordik Bakanlık Konseyi’ni kullanmak.
Polonya
Polonya hükümeti, Ulusal Yapay Zeka
stratejisinin geliştirilmesi üzerine ilk
yuvarlak masa toplantısını Mayıs 2018'de düzenledi. Bakanlar Kurulu Başkan
Yardımcısı, Bilim ve Yüksek Öğrenim Bakanı Jarosław Gowin, Dijital İşler Bakan
Yardımcısı Karol Okoński ve bilim camiası ve ilgili kurumların temsilcileri
katıldığı toplantıda; Polonya’da yapay zeka teknolojilerinin oluşturulmasına
yardımcı olacak bir ortamın geliştirilmesi için gerekli politika ve araçlara
odaklandı. Hükümetin stratejisini yayımlayacağı belli değil, ancak Başbakan
Jarosław Gowin, hükümetin bir strateji oluşturma ihtiyacının farkında olduğunu
ve Polonya’nın planının, sağlık hizmetleri, kamu yönetimi, eğitim ve siber
güvenlik geleceği için yapay zeka çözümleri içereceğini vurguladı.
Rusya
Başkan Putin’in “bu alanda lider olan ülke,
dünyanın yöneteni olacak” iddiası, gözlemciler
tarafından küresel bir yapay
zeka silahlanma yarışının kanıtı olarak sıklıkla
kullanılıyor. Ancak Putin’in bu ifadesi genellikle bir kaynağa (kapsama)
dayanmadan alıntılanmakta ve Rusya’nın yapay zeka alanındaki kapasitesi cok
abartılmaktadır. Eylül 2017'de okul yılının ilk gününde ulusal bir “açık ders”
sırasında öğrencilere
konuşan Putin`e yapay zeka hakkında bir soru soruldu. Yukarıdaki sözle
karşılık verdi, ancak “yapay zekada tekelleşmenin, birilerinin ellerinde
yoğunlaşmasının çok arzu edilmeyeceğini” belirtti. İşte bu yüzden, bu alanda
lider olursak, bu bilgi birikimini tüm dünyayla paylaşacağız. ”Rusya’nın yapay
zeka teknolojisini dünya ile paylaşıp paylaşmayacağıni bir tarafa bırakırsak,
alıntının bu kısmı, Rusya’nın yapay zeka kapasitesine dair çok önemli bir
noktadır. “Bu alanda lider olursak“ ifadesi, Rusya’nın küresel yapay zeka
yarışında lider olmaktan çok uzak olduğunu ve bunun yerine yetişmek için çok
çabaladığını doğrulamaktadır. Samuel Bendett’in Savunma Birimi’ne
bildirdiği gibi, “Rusya’nın yapay zekadaki yıllık yurtiçi yatırımları
muhtemelen yaklaşık 700 milyon rubledir. (12.5 milyon ABD doları) Bu rakam,
Amerikan ve Çin şirketleri tarafından harcanan milyarların yanında bir çok
küçük kalmaktadır. “
Mart 2018'de Rusya Savunma Bakanlığı, Eğitim ve
Bilim Bakanlığı ve Rusya Bilimler Akademisi “Yapay Zeka: Sorunlar ve
Çözümler — 2018” başlıklı bir konferansa ev sahipliği yaptı. Konferansın
sonunda, Savunma Bakanlığı, konferansta önerilen 10 politika başlığını
listeledi. Liste, Rus hükümeti için resmi bir strateji olmasa da, ulusal bir
yapay zeka stratejisinin temelini oluşturmaktadır. Temel olarak; yapay zeka
eğitimi için ulusal bir merkez oluşturarak ve yeteneklerin idamesi için bir
devlet sistemi oluşturmayı ve yapay zekanin askeri operasyonlar üzerindeki
etkisini incelemek için savaş oyunlarını barındırmayı içermektedir.
Singapur
Mayıs 2017'de başlatılan Yapay Zekâ Singapur, Singapur’un
yapay zekâdaki yeteneklerini geliştirmek için beş yıllık, 150 milyon dolarlık
ulusal bir programdır. Altı farklı organizasyonu barındıran hükümet çapında bir
ortaklıktır. Hedefleri bir sonraki yapay zekâ araştırması dalgasına yatırım
yapmak, önemli toplumsal ve ekonomik zorlukları ele almak ve yapay zekânın
endüstride benimsenmesini ve kullanımını yaygınlaştırmaktır.
Program dört ana girişimden oluşmaktadır. İlk
olarak, Temel Yapay Zekâ Araştırma Fonu: Yapay Zekâ Singapur’un diğer
sütunlarına (bölümlerine) katkı sağlayacak bilimsel araştırmaları
fonlamaktadır. İkincisi, Büyük Zorluklar: Singapur ve dünyanın
karşı karşıya olduğu büyük zorluklara yenilikçi çözümler sunan çok disiplinli
takımların çalışmalarını desteklemektir. Şu anda program sağlık, kentsel
çözümler ve finans üzerinde yoğunlaşmıştır. Üçüncü olarak, 100
Deney: Endüstri tarafından tanımlanan sorunlara ölçeklenebilir yapay zekâ
çözümleri sunmaktır. Son olarak, Yapay Zekâ Staj Programı:
Singapur’da yeni bir yapay zekâ yetenek grubunu teşvik etmek için 9 aylık bir
yapılandırılmış programdır.
Haziran 2018'de hükümet, yapay zekâ yönetişimi
ve etik üzerine üç
yeni girişim başlatmıştır. İlk olarak, Yapay Zekâ ve Verilerin Etik
Kullanımına İlişkin Yeni Danışma Konseyi kurulmuştur. Bu konseyin amacı,
hükümetin yapay zekâ etiği için standartlar ve yönetim taslakları
geliştirmesine yardımcı olacaktır.
Güney Kore
Güney Kore’nin Sputnik anı, DeepMind’in
AlphaGo’su Go’un Koreli dünya şampiyonu Lee Sedol’ü yendiğinde ortaya çıktı.
Seul’deki altı günlük bir turnuvada, dünya çapında 100 milyondan fazla insanın
izlediği DeepMind’in yapay zekâ programı AlphaGo, Lee’yi ezici bir biçimde 4–1
yendi. Yarışmadan iki gün sonra, Güney Kore’nin hükümeti önümüzdeki beş yıl
içinde yapay zekâ araştırmaları için 1
trilyon Güney Kore wonu kaynak ayırdığını açıkladı.
İki yıl sonra Güney Kore hükümeti, yapay zekâ
Ar-Ge’sini güçlendirmek için beş yıl için 2.2
trilyon G.Kore wonu yeni bir yatırım daha yaptığını açıkladı. Strateji, üç bölüme ayrılmıştır. Birincisi,
yapay zekâ yeteneğini güvence altına almak için hükümet, 2022 yılı itibariyle,
5000 yapay zekâ uzmanını (1400 yapay zekâ araştırmacısı ve 3.600 veri yönetimi
uzmanı) eğitmek amacı hedefi doğrultusunda yapay zekâ alanında faaliyet gösteren
altı yüksek lisans okul bölümleri açacaktır. Hükümet ayrıca kısa dönemde
ihtiyaç duyacağı yapay zekâ konusunda çalışan yetenekler için 600 kişiyi
eğitmek için bir girişim de başlattı. İkinci odak alanı, yapay
zekâ teknolojisinin geliştirilmesidir.
Hükümet, ulusal çapta savunma, ilaç ve
kamu güvenliği alanlarında büyük ölçekli projeler finanse edecek ve DARPA’ya
benzer bir Ar-Ge çalışması başlatacaktır. Son olarak, hükümet
yapay girişimleri ve KOBİ’lerin gelişimini desteklemek için altyapıya da
yatırım yapacaktır. Bu, 2029 yılı itibariyle bir yapay zekâ teknolojili
yarıiletken oluşturmanın ve gelişmekte olan yapay zekâ temelli işleri
desteklemek için yapay zekâ inkübatörünün de fonlanmasını da içermektedir.
İsveç
İsveç, Mayıs 2018'de, Yapay
Zekâ için Ulusal Yaklaşımını yayınlamıştır. Strateji, belirli politika
tebliğlerini içermemektir, bunun yerine İsveç’teki tüm aktörlerin uyumlu hale
gelmesi için bir rehber belge niteliğindedir. İsveç’in yapay zekâdaki stratejik
öncelikleri özetlenmiştir ve bu strateji, yapay zekâ ile ilgili gelecekte
verilecek hükümet kararları için referans belge işlevinde olacaktır. Hükümet,
rekabet gücünü ve refahı artırmak için yapay zekânın faydalarının
gerçekleştirilmesinde öncülük etmek istemektedir. Bunu yapabilmek için de
rapor, İsveç’in daha yetenekli yapay zekâ profesyonellerini yetiştirmesi, yapay
zekâdaki temel ve uygulamalı araştırmaları arttırması ve sürdürülebilir yapay
zekâ (etik, güvenli, güvenilir ve şeffaf yapay zekâ uygulamaları) gelişimini
sağlamak için yasal bir çerçeve geliştirmesi gerektiğini savunmaktadır.
Stratejinin yayınlanmasından bu yana, hükümet
yeni politika girişimleri başlatmıştır. Bunlar, profesyoneller için yapay zekâ
eğitimi, bir yapay zekâ bilim parkının inşası ve Vinnova’nın (hükümetin
inovasyon ajansı) yapay zekâ ile ilgili inovatif projelerinin fonlanmasıdır.
Stratejinin yayımlanmasından önce, Vinnova ayrıca İsveç’in yeteneklerini ve
yapay zekâdaki potansiyelini kapsamlı
bir şekilde gözden geçirmiştir. (İngilizce özetine buradan
ulaşabilirsiniz).
Tayvan
Başbakan William Lai, Tayvan’ın Ocak 2018'de
dört yıllık “Tayvan
Yapay Zekâ Eylem Planı” nı açıkladı. Tayvan Hükümeti, Tayvan’ın bilgi
teknolojisi ve yarı iletken sektörlerini yeni akıllı teknolojiler geliştirmek
için kullandığı daha büyük strateji kapsamında, yıllık 10 milyar Yeni Tayvan
dolarlık bir bütçeye sahip Yapay Zekâ Eylem Planı, dört yıl içinde beş
temel girişime sahiptir. Birincisi, Yapay Zekâ
Yetenek Programı, 2021 yılına kadar 1000 ileri düzey yapay zekâ araştırmacı
ve 10.000 yapay zekâ ile ilgili uzmanı yetiştirmeyi amaçlamaktadır.
Hükümet
aynı zamanda küresel yapay zekâ yeteneklerini aktif olarak işe alacak ve
Tayvan’da çalışmaya başlamasını kolaylaştıracaktır. İkincisi,
hükümet Ar-Ge’yi endüstriyel kalkınmanın avantajlarına odaklamak için ABD’de
DARPA ve Japonya’daki SIS’e dayalı yeni bir pilot
proje hayata geçirmeyi planlıyor. Üçüncüsü, yapay zekâ ile
ilgili 100 girişimin teşvik edilmesi amacıyla yeni bir Uluslararası
Yapay Zekâ İnovasyon Merkezi inşa ediliyor. Dördüncüsü,
politika yapıcılar akıllı uygulamaların geliştirilmesini desteklemek için açık
veri alanlarını ve esnek regülasyonları test ediyorlar. Son girişim,
yapay zekâ teknolojilerini hükümetin daha büyük 5
+ 2 endüstriyel inovasyon girişimi ile bütünleştirmeyi içeriyor.
Tunus
Tunus’un Araştırmadan Sorumlu Devlet Bakanlığı,
Tunus
için Ulusal Yapay Zekâ Stratejisi geliştirmek için bir komisyon ve bir
yürütme komitesi oluşturdu. Stratejinin 2019'un ilk çeyreğinde yayınlanması
planlanmaktadır. Birincil amaç, adil ve sürdürülebilir kalkınma ve iş yaratımı
için güçlü bir kaldıraç görevi gören bir yapay zekâ ekosisteminin ortaya
çıkmasını kolaylaştırmak olacaktır.
Stratejinin geliştirilmesi, UNESCO Bilim,
Teknoloji ve İnovasyon Politikası Başkanlığı tarafından Ulusal Bilimsel
Araştırma Teşvik Ajansı-ANPR ile ortaklaşa düzenlenen bir çalıştay sırasında
Nisan 2018'de resmen başlatılmıştır. “Ulusal Yapay Zekâ Stratejisi: Tunus’un
yetenek potansiyelinin önündeki engellerin kaldırılması” başlıklı çalıştayın
amacı, stratejinin geliştirilmesi için komisyonun görevlerinin ana çerçevesini
ve metodolojisini paylaşmak ve tartışmaktı. Şu anda, komisyon, stratejiye dâhil
edilecek öncelik alanları ve politikaları tespit etmeye yardımcı olmak için
tematik ve çok paydaşlı çalışma grupları oluşturmaya devam etmektedir.
Birleşik Arap Emirlikleri (BAE)
BAE hükümeti, Yapay
Zekâ Stratejisini Ekim 2017'de başlattı. Orta Doğu’da bir yapay zeka
stratejisi yayınlayan ve dünyada bir Yapay Zekâ Bakanlığı kuran ilk ülke
durumundadır. Strateji, daha büyük BAE
Centennial 2071 Planının ilk girişimidir ve öncelikli hedefi hükümet
performansını ve verimliliğini artırmak için yapay zekâ kullanmaktır. Hükümet,
yapay zekâ teknolojilerine dokuz sektörde yatırım yapacaktır:
Ulaşım, sağlık, uzay, yenilenebilir enerji, su, teknoloji, eğitim, çevre ve
trafik. Bunu yaparken de hükümet, ülke genelinde maliyetleri azaltmayı,
ekonomiyi çeşitlendirmeyi ve BAE’yi yapay zekâ uygulamasında küresel bir lider
olarak konumlandırmayı hedeflemektedir.
Birleşik Krallık
İngiliz hükümeti Nisan 2018'de Yapay
Zekâ Sektör Anlaşmasını yayınladı. Bu anlaşma, daha büyük ve kapsamlı sanayi
stratejisinin bir parçasıdır ve Birleşik Krallık’ ı yapay zekâda küresel
bir lider olarak konumlandırmayı amaçlamaktadır. Kamu ve özel Ar-Ge
çalışmalarını güçlendirmek, Fen, Teknoloji, Mühendislik ve Matematik (STEM)
eğitimine yatırım yapmak, dijital altyapıyı geliştirmek, yapay zekâ yeteneğini
geliştirmek ve veri etiği konusundaki küresel müzakerelere öncülük etmek gibi
hedefleriyle oldukça kapsamlı bir strateji niteliğindedir. Açıklanan başlıca
duyurular arasında, yerli ve yabancı teknoloji şirketlerinden özel sektör
yatırımlarına 300 milyon pound yatırım yapılması, Alan Turing Enstitüsü’nün
genişletilmesi, Turing burslarının oluşturulması ve Veri Etik ve İnovasyon
Merkezi’nin başlatılması yer alıyor. Özellikle bu merkez, yapay zekâ etik
ilkelerini İngiltere’nin küresel ölçekte yönetme hedefinde olduğu için,
girişimin kilit bir programıdır. Haziran 2018'de kamuoyu görüş alımı ve
merkezin başkanlığı için bir çağrı başlatılmıştır.
Sektör anlaşmasının yayınlanmasından on gün
önce, Birleşik Krallık Lordlar Kamarası Geçici Komisyonu, Birleşik
Krallık’ ta Yapay Zekâ: hazır, istekli ve güçlü mü? adlı uzun bir rapor
yayınladı. Rapor, yapay zekâdaki ilerlemelerin ekonomik, etik ve sosyal etkilerini
incelemekle görevlendirilmiş on aylık bir soruşturmanın son noktasıdır.
Raporda, şirketlerin teknoloji şirketlerinin potansiyel tekelleşmesini gözden
geçirme, veri setlerinin denetlenmesine yönelik yeni yaklaşımların
geliştirilmesini teşvik etme ve yapay zekâ ile çalışan İngiliz KOBİ’leri için
bir büyüme fonu oluşturma çağrıları da dâhil olmak üzere hükümetin dikkate
alması gereken bir dizi öneri belirtilmiştir. Raporda ayrıca, Birleşik
Krallık’ın yapay zekânın küresel yönetimine öncülük etmesi için bir fırsat
olduğu ve yapay zekânın kullanımı ve gelişimi için uluslararası normlar
oluşturmak üzere 2019'da küresel bir zirveye ev sahipliği yapması önerildi.
Haziran 2018'de hükümet, rapordaki tavsiyelerin her birine yorum yapan Lordlar
Kamarası’na resmi
bir yanıt da yayınlamıştır.
ABD
Diğer ülkelerin aksine, ABD hükümetinin yapay
zekâ yatırımını arttırmak veya yapay zekânın toplumsal zorluklarına cevap
vermek üzere hazırlanan koordineli bir ulusal stratejisi bulunmamaktadır.
Barack Obama’nın başkanlığının son aylarında, Beyaz Saray, üç ayrı raporda ABD
stratejisinin temellerini attı. Yapay
Zekânın Geleceği için Hazırlanan ilk rapor, yapay zekâ düzenlemeleri, kamu
Ar-Ge, otomasyon, etik ve adalet ve güvenlik ile ilgili özel önerilerde
bulundu. Buna eşlik eden bir diğer rapor olan Ulusal
Yapay Zekâ Araştırma ve Geliştirme Stratejik Planı, kamu tarafından finanse
edilen yapay zekâ Ar-Ge’si için bir stratejik plan hazırlarken, nihai rapor
olan Yapay
Zekâ, Otomasyon ve Ekonomi ise, otomasyonun ve yapay zekânın faydalarını
arttırmak ve maliyetlerini azaltmak için gerekli olan diğer politikaların neler
olduğunu daha ayrıntılı olarak incelemiştir.
Başkan Trump’ın Beyaz Sarayı ise, yapay zekâya
oldukça farklı ve serbest piyasa odaklı bir yaklaşım sergilemiştir. Mayıs
2018'de Beyaz Saray sanayi, akademi ve kamu temsilcilerini yapay zekâ üzerine
bir zirveye davet etti. Konferansta yaptığı konuşmada, Teknoloji Politikası
Başkan Yardımcısı Michael Kratsios, Başkan Donald Trump’ ın yapay
zekâya olan yaklaşımını anlattı. Hükümetin dört hedefi
olduğunu açıkladı: (1) Amerikan liderliğini yapay zekâda
sürdürebilmek, (2) Amerikalı çalışanları desteklemek, (3)
Kamu Ar-Ge’sini desteklemek ve (4) Yenilikçiliğin
önündeki engelleri kaldırmak. Bu hedeflere ulaşmak için Kratsios, Beyaz Saray’a
kurumlararası yapay zekâ Ar-Ge öncelikleri hakkında tavsiyelerde bulunmak ve
endüstri ve akademi ile Federal ortaklıklar kurmayı düşünmek için yeni bir
Yapay Zekâ Geçici Komisyonunu duyurdu. Ayrıca, hükümetin böylece Amerikan şirketleri
yenilikçi ve büyümeye yönelik esnekliğe sahip olabilmeleri için inovasyona
yönelik mevzuata ilişkin engelleri kaldırmaya odaklanacağını da belirtti.
Hükümetin yapay zekâ Ar-Ge’sine ne kadar
yatırım yaptığı net değildir. 2016 Araştırma ve Geliştirme Stratejik Planında
rapor, hükümetin 2015 yılında Sınıflandırılmamış Yapay Zeka ile ilgili Ar-Ge
projelerine 1.1 milyar dolar yatırım yaptığını belirtti. Beyaz
Saray’ın Mayıs Zirvesi’nden sonra yayınladığı özet belgede, Hükümetin Yapay
Zekâ ile Sınıflandırılmamış Ar-Ge’ye yaptığı yatırımı açıklanmıştır ve ilgili
teknolojiler 2015'ten bu yana % 40 artmıştır,
ancak Ar-Ge’deki büyümenin nereden geldiği belirsizdir.
Muhtemelen bu büyümenin
kaynağı askeri ve ordu kaynaklı projelerdir. Govini’nin
2017 yılındaki sınıflandırılmamış bütçesindeki bir rapora göre, Pentagon,
büyük veri ve bulut bilişim gibi yapay zekâyı destekleyici alanlara yaklaşık 7,4
milyar dolar harcadı. Bu, 2012 yılında 5,6 milyar dolar
seviyesindeydi. ABD ordusu, aynı zamanda, sınıflandırılmış Ar-Ge’ye milyarlarca
dolar daha yatırım yapmaktadır, ancak bu rakamın ne kadar olduğu
bilinmemektedir.
Haziran 2018'de Pentagon, hizmet ve savunma ajansının yapay
zekâ çalışmalarının çoğunluğu üzerinde denetim yapacak yeni bir Ortak Yapay
Zekâ Merkezi’ni duyurdu.
Yapay zeka kontrolü zor bir alan, sonrasında geliştirenlere bile sorun çıkartabilir.
YanıtlaSilMavi Ay, haklısın. Fakat zorluğunu gerekçe göstererek bu inovatif gelişim alanından kendimizi soyutlayamayız, öyle değil mi? :))
YanıtlaSil