Eco'vari Anlatım Tarzları



Merhaba Arkadaşlar,

Bir süredir Umberto Eco'nun "Anlatı Ormanlarında Altı Gezinti" kitabını okuyordum. Başlangıçta bunu sadece 'boş zaman aktivitesi' olarak yapıyordum. Ancak, bilirsiniz Eco o kadar bereketli bir yazar ki, gayri ihtiyari anlattıklarına kendi yorumumu katıp özgün sentezler ortaya çıkarma ihtiyacı ďuydum.

Söz konusu kitap aslında temel olarak "Hangi amaca yönelik hangi yöntemlerde yazılar kaleme alınabileceği" sorusu üzerinden şekilleniyor. Öykü/roman yazım tekniklerini içerek bir 'prospektüs'e benzetebilirsiniz ancak şuna inanın, Umberto Eco gibi yoğun bir yazarı mekanik bir basılı materyal ustası seviyesine sabitlemek, böyle derin bir ummana yapılabilecek belki en büyük kötülüktür.

Konuyu dağıtmayayım. Aşağıda Eco'nun hermetik&post yapısal açıklamalarından yola çıkarak geliştirmiş bulunduğum birkaç yazım tekniği yer almaktadır.

Tekniklerin 'fikir babası' ben olmadığımı unutmayınız. Belki üstadın yaktığı meşalede 'gün ışığı'na varan bir seyyahımdır belki, ama inanın daha fazlası değil.

Ha, şunu da söylemezsem içimde ukde kalacak: Umberto Eco; Platon ve Erich Fromm'dan sonra şahsına aşık olduğum üçüncü büyük düşünürdür. Ruhları şâd olsun.

***

Geliştirmiş olduğum Eco'vari anlatım tarzlarını aşağıda listeliyorum arkadaşlar. Kısmetse önümüzdeki günlerde her birini örnekleriyle birlikte teker teker açıklayacağım.

1. Yansıtmacı Bilinç Akışı Tekniği ( Üçüncü Kişili Anlatım)

2. Metin Okumalarında Filtreleme Yöntemi

3. Dolayımlama

4. Varsayımsal Anlatı (Bunun bir örneğini paylaşmıştım)

5. Budaklamacı Anlatım

6. Kalıp Öykücülüğü

7. Açılımlama

8. Çok Katmanlı Kurmaca Metinler

9. Çoğulcu Karakter Ayrıştırmaları

--

Eco'vari Anlatım Tarzı - yazı dizisine devam edeceğim inşaallah.

Görüşmek üzere arkadaşlar, saygılarımla :)

Rukiye Eğlence

0 comments:

Yorum Gönder