Fonetik Alfabe IPA

 



Merhaba,


Bu yazımızda uluslararası fonetik alfabenin temel harfleri ve işaret ettikleri kavram ve sesleri tanıyacağız. 


Gerçekten heyecan verici bir konu. Hemen başlayalım.


***


Örneğin a(α)'yı her gördüğümüzde; nerede ve hangi zaman diliminde olursak olalım hep "alfa" diye okuyoruz. 


B(β)'yi her gördüğümüzde "beta" demiş insanlık. Biz de küresel çağın gariban Türkleri olarak bu seslenişi devam ettiriyoruz.


Ɵ → buna gelmiş geçmiş her uygarlık "teta" demiş. Biz de öyle diyoruz. İngiltere ya da Pakistan'da herhangi bir üniversiteye gittiğinizde yine bu işarete aynı şekilde seslendiklerine şahit olacaksınız.

**

Kastım anlaşılıyor sanırım. İşte bu olaya IPA (International Phonetic Alphabet) deniyor.


Devam edelim..


**

χ → bu chi/şi'dir. Enerji ve yaşam güçleri anlamına gelirmiş.


δ → delta. bize üçgene benzeyen her şeyi hatırlatır. Bir yerde birikim/kümelenme varsa orada bir delta görürüz.(Karanediz'in deltalarını hatırlayanlar?..)


ε → Epsilon.. Bu işareti elektronik hesaplamalarında Potansiyel enerji(üretilmiş-suni voltaj da diyebilirsiniz) yerine kullanırdık. V gibi düşünün. Kondansatörün kaç V enerjiye sahip olduğu epsilon işareti ile gösterilir.


λ → lambda. ivme formülünde kullanılır.


ω→ omega işareti enerjiyi kasteder.


μ→ mikro. 10'un -3 katında kullanılır. Örneğin 0,001 yerine =1mikro ohm'luk direnç denir, mesela.


π→ pi sayısı. bunu bilmeyenimiz yoktur herhalde :))


***

Fonetik alfabenin geri kalan harfleri aşağıda yer alıyor. Ancak tamamını ben bilmiyorum. Aslında makale konusu olabilecek harika bir konu. Fakat vaktim olmadığı için yazımı burada sonlandırıyorum. 


Konuyla ilgilenenler için aşağıda fonetik alfabenin aşina bazı harflerini sizlerle paylaşıyorum. Umarım keyifle incelersiniz :))


Saygılarımla,

Rukiye Eğlence










0 comments:

Yorum Gönder