Merhaba,
Bu yazımda Milli Eğitimin 2017'de başlatmış olduğu "MEB - Eğitim Bölgeleri Yönergesi" ve bunun uygulamaya dönük fiili pratikleri hakkında bildiklerimi kısaca anlatmaya çalışacağım.
...
Ancak baştan belirteyim ki, bizlerin de nisyanla malul birer "insan" olmamız sebebiyle yanılmış olabileceğimiz, sehven yapacağımız hataların, dil sürçmelerinin de gayri ihtiyari olabileceğini de gözden kaçırmayın lütfen.
...
Bu açıklamayı da dipnot olarak ekledikten sonra, hemen başlayayım.
"Milli Eğitim Bakanlığı Tarafından 2017 Yılında Yürürlüğe Giren - Eğitim Bölgeleri ve Onların Sorumlusu Bulunan Koordinatör Okullar" ın özellikleri aşağıdaki gibidir:
1. Amaç ders ortamları, araç gerekleri ve gerektiğinde eğitim personelinin de ortak olarak kullanılabilmesi, paylaşılabilmesidir.
2. Farklı kademelerdeki ve türdeki okullar, örgün ve yaynı eğitim kurumları aynı bölgede bir arada bulunabilirler.
3. İlki alt yönerge, "Milli Eğitim Bakkanlığı Eğitim Bölgeleri Yönergesi" adı altında birleştirilmiştir. Bu alt yönergeler;
- "Milli EĞitim Bakanlığı Eğitim Bölgeleri Yönergesi"
- "Milli Eğitim Bakanlığı Eğitim Kurulları ve Zümreleri"
dir.
4. Bu yönerge, aşağıdaki kanun ve kararnamelere dayandırılarak hazırlanmıştır.
• İlköğretim ve Eğitim Kanunu
• Millî Eğitim Temel Kanunu
• Mesleki Eğitim Kanunu
• Kamu Malî Yönetimi ve Kontrol Kanunu
• Millî Eğitim Bakanlığının Teşkilat ve Görevleri Hakkında Kanun Hükmünde Kararname
5. Eğitim Bölgeleri Sisteminde bahsi geçecek olan kavramlar ve açıklamaları aşağıdaki gibidir:
i) Ders yılı: Derslerin başladığı tarihten kesildiği tarihe kadar geçen ve iki dönemi kapsayan süre
ii) Eğitim bölgesi: Bir koordinatör müdürün yönetiminde, bu Yönergede belirtilen ölçütlere göre belirlenen ve eğitim hizmetlerinin daha etkin olarak sunulabileceği uygun büyüklükteki bölge
iii) Eğitim bölgesi müdürler kurulu: Eğitim bölgesinde bulunan eğitim kurumları müdürlerinin katılımı ile oluşan kurul
iv) Eğitim kurumu: Eğitim bölgesinde bulunan Millî Eğitim Bakanlığına bağlı her derece ve türdeki resmî ve özel örgün ve yaygın eğitim veren okul ve kurumlar
v) Eğitim ortamları: Eğitim ve öğretim faaliyetlerinin yürütüldüğü eğitim kurumuna ait alanı
vi) Eğitim ve öğretim yılı: Ders yılının başladığı tarihten sonraki ders yılının başladığı tarihe kadar geçen süre
vii) İç ve dış paydaş: Eğitim kurumunun eğitim ve öğretim faaliyetlerini gerçekleştirmesi sürecinde etkileşim içinde bulunabileceği kişi, kurum ve kuruluşlar
viii) Koordinatör müdür: Eğitim bölgesinin yönetimi amacıyla; eğitim bölgesinde yer alan eğitim kurumu müdürleri arasından millî eğitim müdürlüğünce 2 yıl süreyle görevlendirilen müdür
ix) Koordinatör müdürler kurulu: İl/ilçe millî eğitim müdürünün görevlendireceği millî eğitim müdür yardımcısı/şube müdürünün yönetiminde bölgede bulunan koordinatör müdürlerin katılımı ile oluşan kurul
x) Millî eğitim müdürlüğü: İl veya ilçe millî eğitim müdürlüğü
6. Kaynak ve Personel Kullanımının Detayları;
" İnsan kaynağının, eğitim kurumlarının ve sosyal tesislerin fizikî kapasitesi ile eğitim araç ve gerecinin eğitim kurumu ayırımı yapılmaksızın bir program çerçevesinde etkili, verimli ve ortak kullanımı sağlanır.
Ancak özel öğretim kurumları; bina, sosyal tesis ile eğitim araç ve gereçlerin ortak kullanımı hususunda isteğe bağlı hareket ederler.
Ayrıca, eğitim bölgelerinde; eğitim, öğretim, yönetim, plânlama, ölçme değerlendirme, halk eğitimi, program geliştirme, eğitim teknolojileri, araştırma-geliştirme, proje hazırlama, rehberlik ve benzeri konularda uzman kişilerden yararlanılır."
7. Paydaşların sorun çözümüne aktif katılım sağlaması gereklidir.
8. Öğretmenlerin mesleki motivasyonları yüksek olmalı ve öğrencileri eğitim-öğretime teşvik etmeleri gereklidir. Okul-çevre etkileşiminin kurulması gerekmektedir.
9. Araştırma geliştirmeye açık olmalılar ve üniversitelerde gerçekleştirilen faaliyetlere takipçi olunması gereklidir. Bunun duşında paydaşların kendilerini mesleki anlamda geliştirmeleri, hizmet içi kurslar ve yüksek lisans çalışmalarında bulunulmalıdır.
10. Ulusal ve uluslararası en üst düzeyde kabul gören eğitim standartlarına ulaşılmasının sağlanmalıdır.
11. Öğrencilerin ilgi istek ve yeteneklerini göz önünde bulundurularak paydaşlarla bu doğrultuda çalışmalar yapılmalıdır.
Teknik Detaylar
1. Her il/ilçe bir eğitim bölgesidir.
2. Büyükşehir ilçelerinde(Şahinbey-Şehitkamil) en fazla 15,
Diğer ilçelerde en fazla 5 eğitim bölgesi kurulur.
3. Eğitim bölgesi komisyonunda,
-İlgili şube müdürü
- Her kademe ve türden okul müdürleri veya temsilcisi
- Belediye başkanını temsilen bir yetkili
bulunmalıdır.
4. Eğitim bölgesi oluşturma, il milli eğitim müdürünün teklifi ve valinin onayıyla olur.
5. Koordinatör müdür, eğitim bölgeleri müdürler kurulunda alınan kararlarlar doğrultusunda eğitim bölgesini yönetir.
6. Tek bölgeli ilçelerde, koordinatör müdürün görevini, ilçe milli müdürü/yardımcısı vey ilçe şube müdürü belirler.
7. Koordinatör müdürler, 2 süreliğine bir asıl bir yedek şeklinde belirlenir. 2 sene tamamlanınca koordinatör okullar değiştirilebilir.
9. Bölgede görev yapan okullardaki bir öğretmen(insan kaynağı) ve eğitim araç gereçlerinin kapasite ve uygunluğu eokul- Mebbis gibi sistemlerden Bölge Koordinatör müdürlerince kontrol edilir.
10. Kaynaklar milli eğitim müdürünün onayından sonra kullanılır.
11. Gündemi belirleyerek koordinatör müdür, kurul müdürlerini toplantıya çağırır.
12. Koordinatör müdür, kurulla birlikte sene sonunda, içinde yapılan uygulamaların yer aldığı bir rapor hazırlar ve milli eğitim müdürüne sunar.
13. Bölgede RAM ve Halk eğitim bölgesi bulunmuyorsa, toplantılara koordinatör müdür bu kurumları temsilen bir temsilci katılır.
14. Müdürler kurulu,
-Ders yılı başlamadan,
-İkinci dönem başında,
-Ders yılı sonunda
toplanacaklardır. Toplantı tarihleri en az 5 gün öncesinde ilgililere yazı olarak, gerektiğinde eposta ve bilişim araçlarıyla bildirilecektir.
15. Gündem ve alınan kararlar e-Kurul ve Zümre modülüne(bölge müdürleri zümresi) işlenir. Kararlar milli eğitim müdürünün onayından sonra uygulamaya konur.
16. Toplantılara katılan ve katılamayan temsilci ve müdürler yoklama usulunca belirlenir. Toplantı tutanağı tüm katılımcılara iletirilir. Sekreterya işleri koordinatör müdürler tarafından gerçekleştirilir.
(devamını yazacağım)
.
.
.
.
Komisyonu İlçeler Hazırlayacak.
İlçe Milli Eğitm Müdürlüklerinin Hazırladığı Komisyonda,
- Şube Müdürü
- Her derece ve türden eğitim kurumları
- Belediye Başkanlığını temsilen bir yetkii
hazır bulunmalıdır.
Okul Türleri İse Aşağıdadır(Derlemedir):
A. İlköğretim
1. Anaokulu
2. İlkOkul
3. Ortaokul
4. İmam Hatip Ortaokulu
B. Ortaöğretim
Genel Lise
Meslek Lisesi/Anadolu Meslek Lisesi
Çok Programlı Liseler/Anadolu Liseler
Anadolu Lisesi
Fen Lisesi
Sosyal Bilimler Lisesi
İmam Hatip Lisesi
Güzl Sanatlar Lisesi
Spor Lisesi
Özel Lise
Proje Okulu
İmam Hatip Lisesi
C. Halk Eğitim Merkezleri
D. Rehberlik ve Araştırma Merkezleri
E. Yaygın Meslekî ve Teknik Eğitim Okulları
E'. Mesleki Eğitim Merkezleri
1. Meslekî Açık Öğretim Liseleri (MAÖL)
0 comments:
Yorum Gönder